Årets julhandel och Black Friday

Årets julhandel drar snart igång och om knappt fyra veckor, fredag den 25 november, infaller Black Friday, USAs största shoppingdag. Fler och fler e-handlare, såväl utländska som svenska, satsar stora resurser och marknadsföring denna helg. Vi har samlat 10 tips kring hur du som e-handlare snabbt kan ge din julhandel en rejäl boost!

10 tips för att boosta julhandeln

1. Underskatta inte ett mejl
Skicka ut julanpassade och målgruppsanpassade nyhetsbrev med vassa julklappstips och bra erbjudanden.

2. Även när det blir fel kan det bli rätt
Se till att ha en julanpassad felsida (s k 404-sida) och ta vara på all trafik som kommer till er felsida i butiken med riktade och attraktiva julbudskap.

3. Alla gillar en bra deal nu
Alla gillar ett bra erbjudande så jobba aktivt med rabattkoder och bra erbjudanden, testa olika varianter som en viss procentrabatt på hela köpet till rabatter (i procent eller i kronor, t ex 100 kr i rabatt när du handlar för 500 kr) som gäller vid köp över ett visst belopp.

4. Alla gillar en bra deal även efter jul
Skicka med en rabattkupong i din leverans (som t ex gäller i tre månader framåt) – som uppmanar till merköp och att komma tillbaka till butiken innan kupongen slutar att gälla.

5. Ta kontroll över dina rabattkoder
Använda gärna rabattkoder för att driva försäljning, men lägg också upp en sida i er butik som samlar information och aktuella koder – så inte kunder på väg till kassan ger sig ut på nätet på jakt efter värdekoder. Och kanske inte kommer tillbaka. Se t ex en sådan sida hos Patroner.se och CDON.

6. Se till att Google gillar dig också
Gasa på Google AdWords – det är det snabbaste sättet att få mer trafik och mer försäljning. Och glöm inte kombinationer med orden “värdekod”, “rabattkod”, ”kampanjkod”, “kod” och “fri frakt” så ni fångar upp julklappsshoppare som letar efter bästa dealen.

7. Ut och mingla
Var extra aktiva i era sociala kanaler och dela julanpassat material under hela perioden från Black Friday fram till jul och julrean.

8. Julen är redan här
Börja i tid – julhandeln startar tidigare än man tror och är i full gång i november, även om vissa fortfarande är ute i sista minuten dagarna före julafton.

9. Packat och klart
Gör det enkelt för kunden och erbjud inslagning av paket, dagens konsumenter har mindre tid än pengar och bekväma, tidsbesparande tjänster kan vara guld värda.

10. Gör det enkelt att välja julklapp – marknadsför och sälj presentkort
I fysiska butiker är presentkort vanliga och en enkel lösning för julklappsköparen utan fantasi – gör det enkelt även för era kunder och sälj presentkort (som i sin tur leder till fler beställningar)

 

Var med på Black Friday – annars letar kunderna bra erbjudanden hos dina konkurrenter!

Denna artikel finns här i en längre version med ännu fler tips kring hur du ökar din försäljning i butiken i julhandeln.

 

Fakta om Christer:

Bakgrund: Jobbar som Head of e-commerce på betalföretaget arvato, som i Sverige bland annat erbjuder betalningslösningar inom e-handel under varumärket AfterPay. Christer har tidigare arbetat som E-commerce Manager på Apollo Travel Group och E-handelsansvarig på mediehuset IDG.

Christer skriver även löpande på ett antal sajter med fokus på e-handel och digital marknadsföring och har också skrivit två böcker om sök- och internetmarknadsföring. Han är även till och från med i podden E-handelstrender (podden om e-handel som drivs av Urban Lindstedt).

Om vi på Arvato har en bra 404-sida? Tyvärr är vi som de flesta andra leverantörer: betydligt sämre än de e-handlare vi jobbar med.