16 år som affiliate till e-handlare

En entreprenör får ofta rådet att delegera och lägga ut arbetsuppgifter på andra duktiga människor. Ett sätt att låta andra sköta marknadsföring är att anlita så kallades affiliates. I den här artikeln får vi ta del av Sven-Anders Bergströms långa resa som affiliate till att idag själv vara e-handlare.

För 16 år sen tjänade jag mina första pengar på nätet. Jag kommer ihåg att det kändes oerhört spännande och tillfredsställande. Att lägga upp en länk, få någon av klicka på den och sen få riktiga pengar utbetalt till mitt bankkonto. Många i umgängeskretsen tyckte det lät skumt och för otroligt för att vara sant.

En affiliate är en sajtägare som kan lägga upp marknadsföringsmaterial från ett företag, t.ex. en e-butik och tjäna provision på det. Ersättningen är kopplad till en händelse på sajten och kan vara ett klick, anmälan till nyhetsbrev eller en order i butiken. För att knyta samman sajtägare och företag formades s.k. affiliatenätverk.

I Sverige, då kring 2000-talet när jag startade, hade man i princip bara Tradedoubler att välja på. Som sajtägare anslöt man sig dit och fick då tillgång till marknadsföringsmaterial och spårningslänkar. Från andra hållet anslöt sig företag, vanligtvis e-butiker, som ville öka sin försäljning genom att leja bort marknadsföringen. Idag finns det många såna här noder, affiliatenätverk, att välja på.

Tagit klivet över till andra sidan

Sen lite drygt ett år sen har jag involverat mig i en startup e-handel. Jag har alltså bytt sida och själv blivit e-handlare. Det är oerhört spännande och det är först nu jag ser allt jobb och slit som försiggår hos den typen av företag jag bara skickat webbtrafik till.

Butiken heter SLIQHAQ och startades för drygt två år sen av Gustav Burman i Umeå, där jag själv bor. Manlig skönhetsvård kan sammanfatta det produktutbud som erbjuds och kan vara allt från rakhyvlar till skäggoljor. Min ingång i bolaget var inte så mycket expertkunskap inom det området utan främst min kunskap om SEO, Adwords och annan marknadsföring på nätet som t.ex. affiliatebranschen.

Vi har såklart fokuserat mycket på SEO och jobbar kontinuerligt med att optimera, skriva texter och sätta bra meta-taggar. Men vi har också startat ett eget affiliateprogram. Av de svenska nätverken har vi valt Adrecord som plattform. Valet föll på de av anledningen att man där inte behöver betala för annat än genomförda ordrar. Det gör att man kan hålla risken på en låg nivå.

Affiliatenätverk i Sverige

 

Affiliates duktiga på SEO

Jag har under flera år kunnat leva helt och hållet på inkomsterna från mina sajter. Har kört på principen många bäckar små och skapat sajter inom många olika nischer. En del har varit rent av kommersiellt intresse medan andra har varit av helt personliga skäl som att jag gillar fjällvandring.

En viktig del bakom framgången är att jag blivit duktig på sökmotoroptimering (SEO). Google är en vanlig startpunkt idag för den som vill hitta information men också för att handla på nätet. Den som kan ta höga positioner i rankingen har goda möjligheter att driva försäljning.

Vi jobbar såklart med att försöka ranka vår butik högt i sökresultaten, men det finns alltid duktiga sajtägare som också syns och tar trafik. Ett sätt att komma åt den trafiken är att erbjuda de att bli affiliates.

Vikten av att vårda relationer

En del kanske tycker det verkar dumt att behöva betala en konkurrent för att få kunder. Men det finns en ganska klar och tydlig skillnad i relationen till slutkunden som är viktig att tänka på.

Många affiliatesajter utgör bara ett mellansteg för besökarna och andelen engångsbesökare är ofta högt. Man letar information, hittar det och klickar sig vidare till butiken. Där sker köpet och kommunikationen med kunden äger sedan butiken.

Medan affiliaten jobbar vidare med att få in nya besökare kan e-handlaren fokusera på att behålla kunder och vårda en relation. Att få kunder att bli återkommande kunder är det absolut viktigaste för e-handlaren. Det kostar mycket att attrahera nya kunder jämfört med att behålla befintliga. Ett uttryck som kanske hörts till leda, men det är ack så sant.

En annan relation som också är viktig att vårda är den till affiliates. För de allra flesta sajtägare är det pengarna som talar. Om ersättningen inte motiverar arbetet kommer en affiliate inte att hjälpa dig. Provisionen måste ligga på en motiverande nivå. Provisionsnivån är mycket en fråga om bransch, konkurrens och marginaler. Ersättning för genomförda ordrar varierar från 2% upp till 15-20%.

Att förse affiliates med bra material är viktigt och att hålla de uppdaterade om nyheter och kampanjer.

Fler sätt att knyta tätare band till dina affiliates kan vara att:

  • låta de testa dina produkter
  • skapa unika rabattkoder
  • erbjuda högre provision än konkurrenter
  • provisionsstege baserat på försäljningsvolymer
  • bjuda in de till företaget