Kanske sitter du där med en lite enklare e-handelsplattform, men försäljningen går så bra att det är dags att börja kika på en lite mer skräddarsydd lösning? Att byta e-handelsplattform är dock inte helt lätt, utan det kräver en del planering och många timmars research. I synnerhet är det tre saker som är lätta att missa.

1. Befintliga funktioner

Den största anledningen till varför man byter e-handelsplattform är för att man har vuxit ur sin nuvarande plattform. Man har lärt sig mycket genom den gamla plattformen och har massa idéer på nya och förbättrade funktioner som man gärna vill ha med i den nya plattformen. Det är lätt att man koncentrerar sig på nya funktioner och inte på de man redan har. Man är van att något fungerar på ett visst sätt och tar för givet att det kommer att fungera likadant i den nya plattformen. Alla plattformar är dock olika, vad som är självklart i den ena kan fungera helt annorlunda i den andra. Därför är det viktigt att man har med alla funktioner man använder i sin befintliga plattform i funktionsspecifikationen som lämnas till potentiella nya e-handelsleverantörer.

2. Customer Success

Det är inte lätt att ta sig fram i e-handelsdjungeln. För att lyckas bör man hålla koll på SEO, SEM, sociala medier, olika fraktalternativ, olika betalsätt, nyhetsbrev, avancerade produktrekommendationer mm. Därför kan det vara bra att leta efter en leverantör som har ett ”Customer success”-program eller liknande.

Carismar, där jag jobbar som Customer Success Manager, åker jag ut till våra kunder några gånger per år för att se om jag kan hjälpa dem bland annat att effektivisera deras jobb i vår plattform. Jag föreslår också nya funktioner som kan höja deras konvertering och rekommenderar olika externa partners som kan hjälpa dem att växa inom olika områden. Eftersom man troligtvis inte har tid att läsa på om alla områden så kan det vara skönt med någon som håller koll på de senaste trenderna.

3. Internationell handel

Om ni i framtiden planerar att sälja till andra länder så bör ni väga in det i valet av ny plattform. Oftast är man koncentrerad på den svenska marknaden och en internationell satsning kan kännas långt bort. Det gäller dock att vara försiktig, dålig planering kan i värsta fall leda till att man behöver ytterligare en plattform för att sälja till utlandet på ett effektivt sätt. Det optimala är att man kan hantera webbshoppar i andra språk och valutor på ett simpelt sätt i samma administrationsverktyg. Glöm därför inte att fråga om de har befintliga kunder som säljer till utlandet och hur man tekniskt hanterar det i plattformen.