7 Strategier för riktigt lönsamma Facebookannonser

Har du också någon gång skapat en Facebookkampanj som misslyckats totalt?

Vad jag menar är att det mål som du hade med kampanjen inte alls infriades. Du kanske inte fick antalet nya kunder du hade hoppats på, kostnaden per klick blev för hög eller så blev det knappt någon trafik till webbplatsen.

Så därför kommer du nu att få några av mina bästa strategier för att avsevärt förbättra dina resultat på Facebook.

Strategi #1: Fokusera på konverteringar

Jag hör ofta många annonsörer som klagar på att deras CPC (kostnad per klick) är för hög eller de inte får tillräckligt med visningar. Detta spelar inte så stor roll så länge du får avslut (köp, leads) till ett bra pris. Så fokusera istället på kostnaden per konvertering. Med konvertering menar jag tex. ett köp i webbshoppen, en app installation eller ett lead.

Här nedan ser du ett exempel från en av mina kampanjer där jag optimerar efter konverterade leads (prenumeranter på mitt nyhetsbrev). Målet här är att kostnaden per konvertering (lead) skall hamna under 5 kr st. De kampanjer som lyckas med det skalar jag upp och de andra tas bort oavsett vilken kostnad per klick (CPC) jag har.

Picture1

Strategi #2: Sälj inte till ”kalla” leads

Även fast vi gärna vill tro det så hänger inte folk på Facebook i första hand för att handla saker. De är där för att se vad som händer i deras bekantskapskrets och få intressant innehåll (artiklar, bilder och videor). Det är av den anledningen som vi behöver värma upp dem först.

För att värma upp dem så behöver du helt enkelt marknadsföra intressant innehåll.

  • Besökarna blir bekanta med ditt varumärke och produkter/tjänster genom att ge bort något av värde innan du ber om en betalning.
  • Men lika viktigt är att du också sätter retargeting cookies på alla som besöker din webbplats där du levererar ditt innehåll.

Därefter kan marknadsföra vårt övergripande erbjudande mot de personer som nu känner till oss bättre och är ”varmare”, jämfört med någon inte känner till oss sedan tidigare.

Innehållet som du marknadsför kan vara allt från intressanta blogginlägg, checklistor, e-böcker eller andra verktyg som man kan få prova gratis och som samtidigt förklarar lite om ditt varumärke och fördelarna med att använda dina produkter och tjänster.

Med andra ord, få till en första kontakt med ett erbjudande som har ett högt upplevt värde och inte kräver att besökaren behöver plocka fram sitt kreditkort.

Strategi #3: Använd Lookalike-målgrupper

Denna funktion har funnits ett tag nu och innebär att du kan ladda upp dina egna kunder, leads mm till Facebook. Då kan Facebook matcha deras demografi, intressen mm för att hitta andra personer på Facebook med liknande profil.

Kom ihåg att Facebook är smartare än vad vi är. Även om vi tror att vi vet exakt vilken vår målgrupp är (kön, ålder mm) så kommer Facebooks data och algoritm att överträffa det. Det är ganska sällan som dina egna kampanjer baserat på demografi och intressen får bättre resultat än den lookalike-målgrupp som Facebook genererar för dig. Inte minst om det handlar om kampanjer som du vill kunna skala upp och generera större volymer med.

Skapa en lookalkie-målgrupp som baserar sig på din konverteringspixel. Jag har testat de flesta lookalike-målgrupper men denna vinner nästan alltid. Det beror på att Facebook identifierar vilka som konverterar bäst på din webbplats och letar fram de personer som är mest lik denna grupp.

(Tips: Den räknar inte bara på de konverteringar som kommer via Facebookannonsen utan även de som kommer från dina andra trafikkanaler, eftersom de flesta är idag inloggade på Facebook).

Picture2

Strategi #4: Våga lita på Facebook

Vad jag menar med detta är att Facebook vill att du skall bli så nöjd som möjligt som annonsör och fortsätta. De har de bevisat för oss många gånger.

Så därför tycker jag att du skall lita på deras optimerade budalternativ som heter Optimerad CPM (oCPM) ihop med större lookalike-målgrupper (över 100 000 personer) när du optimerar mot konverteringar.

Det innebär att vi faktiskt lämnar över ganska mycket i händerna på Facebook, vilket kan upplevas som lite skrämmande för många. Men så länge vi kan få så många konverteringar till ett pris per konvertering som vi är nöjda med, så är detta ett väldigt bra alternativ för de flesta annonsörerna.

Strategi #5: Använd annonser i högerkolumnen

Många annonsörer tror inte att dessa fungerar eller att användarna inte bryr sig om annonserna i högerkolumnen. Men det kan jag meddela att det gör, inte minst när du fokuserar på kostnaden per konvertering och inte på CTR eller CPC.

För en av mina stora lyckade kampanjer så stod 42% av alla nya registreringar (leads) ifrån annonser i högerkolumnen. Kostnaden per registrering var också 33% billigare än annonserna i nyhetsflödet på dator och mobilt.

Visst kommer resultaten att variera beroende på vilken marknad och erbjudande du använder. Men jag rekommenderar starkt att du provar annonser i högerkolumnen och håller koll på kostnaden per konvertering. Detta format passar också väldigt bra för mindre målgrupper och för dina Retargetingannonser.

hogerkolumn-annons

Strategi #6: Byt ut dina annonser

Till skillnad från Google Adwords så kan dina annonser på Facebook förbrukas ganska snabbt. Hur snabbt det går beror på din budget och storleken på målgruppen men generellt brukar annonsen bli förbrukad inom 30 dagar. Det innebär att din CTR blir sämre och kostnaden per klick och konvertering stiger.

Hur vet man när det är dags att byta eller rotera annonsen?

Håll koll på följande:

  • Frekvens (hur många gånger målgruppen har sett annonsen i genomsnitt)
  • Relevansresultat (jag brukar byta annons om den är under 5-6)
  • Negativ Feedback (kolla i rapporten om den är hög, byt i så fall)
  • Negativa kommentarer (Håll koll på dina kommentarer och svara snabbt eller byt annons om det är många ”troll” på tråden)

Strategi #7: Dela upp annonsformaten i separata Ad sets (annonsgrupper)

Skapa ett unikt Ad set för varje:

  • Annons i nyhetsflödet på datorer
  • Annons i nyhetsflödet på mobila enheter
  • Annons i högerspalten

Picture3

Med det upplägget kan jag styra budgeten för de olika formaten, så att jag kan justera budgeten efter vilket format som fungerar bäst.

Sedan skapar jag mer anpassade annonser för mobilt och högerkolumnen så att bilder syns bättre och texter inte huggs av (som det ofta blir när man använder samma men förminskade bild och text för alla formaten).

Så börja nu att använda dessa strategier i din Facebookannonsering så lovar jag dig att du kommer att förbättra dina resultat avsevärt precis som det har gjort för mig och mina klienter.

Om författaren

Bakgrund: Jonas Carlström jobbar som Digital Specialist på e-handelsföretaget Mat.se som erbjuder hemleverans av +10 000 matvaror ända fram till din dörr. Jonas skriver också om digital marknadsföring på bloggen JonasCarlstrom.se. Där hittar du också videon där Jonas avslöjar sina bästa hemligheter med Facebook Retargeting.