8 tips till hur du kan förbereda din webbshop inför julhandeln

Julhandeln fortsätter att öka på nätet, vilket betyder mycket jobb för e-handlare. Inlösenföretaget Clearhaus har listat 8 tips för hur e-handlare kan förbereda sig inför julhandeln. Dessa tips kommer att gagna dig år efter år.

 

  1. Gör dedikerade landningssidor

Det kan vara en god idé att göra landningssidor till dina olika julaktiviteter. Det kan vara sidor med julklappsideér eller kampanjer. Det är speciellt bra om du använder samma sidor år efter år och har dem använder dem året runt. På det sättet kommer sidorna att samla en massa ’’SEO-juice’’, och kommer därmed högre upp på Googles ranking. Om du gör en ny sida varje år kommer du längre bak i kön när det kommer till jul-keywords. Du kan eventuellt använda sidorna för att få prenumeranter till ditt nyhetsbrev eller något annat som är relevant för dig.

  1. Prioritera julen i din design

Gör dina julaktiviteter tydliga – du har nämligen bara några sekunder på dig att övertyga besökarna att köpa julklappar hos dig. Du kan t.ex. göra reklam för dina kampanjer på första sidan och i bannerna runt sidan. Jobba på layout, färger, placering och skrifter så allt ser bra ut.

  1. Spåra allt på din sida

Ju bättre du förstår dina kunder, desto bättre kan du anpassa dina kampanjer. Därför bör du spåra allt dina kunder gör – vad klickar de på, vilka sidor besöker de, vilka produkter köper de och vad får dem att lämna förstasida?

  1. Uppsälj

Julhandeln lockar en massa besökare in på din webbshop – och varför inte utnyttja det genom att försöka sälja något extra till de shoppingsugna besökarna?

Du kan enkelt göra en ‘’andra har också köpt’’, ‘’ något i samma stil’’ eller liknande. Det vill säga en sektion, pop-up eller annat som föreslår relevanta produkter till dina kunder. Kanske en skjorta som passar till den kjolen som kunden har i sin varukorg. Det är något kunder värdesätter.

  1. Mobiloptimering

Mobiloptimering är extremt viktigt – speciellt för att oftare sker köpen (och browsing) via mobilen. Din hemsida ska alltså fungera lika bra oavsett om man besöker den via sin mobil, tablet eller dator.

Det finns mycket som ska mobiloptimeras så som t.ex. navigation, användarvänlighet, layout (bilder och skärmanpassning), laddningstid, kampanjer. Det kräver mycket jobb, men det är värt att lägga tid på det.

Som sagt, ger det också en bättre SEO-rankning och därmed flera besökare.

  1. Se till att din sida presterar optimalt

Användare orkar inte vänta att din hemsida laddar. Det ska göra det med samma. Cirka 75 % säger att de lämnar en sida om den inte laddar inom 3 sekunder. Det är extra viktigt runt jul, då din sida har mer trafik. Du hittar många verktyg online som kan hjälpa dig med att reducera din sidas laddningstid.

Det kan dessutom vara en god idé att stresstesta din sida så du undviker att din webbutik kraschar eller blir extremt långsam om (när) du får många besökare. Du ska alltså  kontrollera din hosting-kapacitet.

7. Optimera din checkout-flow

För att göra en god köpupplevelse bör du se till att det går att betala så smidigt som möjligt. Du kan göra din checkout-process enklare genom att:

  • Ge dina kunder möjlighet att betala utan att registrera sig hos dig.
  • Bara be om nödvändig information så kunderna ska fylla i så få fält som möjligt.
  • Erbjuda många olika betalningsmetoder – kom ihåg att allt fler föredrar att betala med mobilen
  • Gör det enkelt att göra ändringar i varukorgen t.ex. att ta bort produkter.
  • Erbjud one-click betalningar till kunder som har handlat hos dig förut. Deras uppgifter göms i din webbshop så att dina kunder bara behöver logga in för att betala.
  • Ha ett trovärdigt betalningsfönster.
  1. Presentera dina produkter ordentligt

Ju bättre dina produkter ser ut på din sida, desto större är chansen att dina besökare köper något.

Dina bilder är väldigt viktiga. Det är alltid en god idé att ha bilder mot en vit bakgrund. Bilder på produkter ‘‘i användning’’ kan också fungera och inspirera dina kunder. Kom ihåg att bilderna ska vara av bra kvalitet. Produktbeskrivningarna är också viktiga. Ge så många detaljer om produkten som möjligt t.ex. färg, funktioner, storlek och så vidare. Det minskar risken för återkrav då kunden vet exakt vad de beställer.

Om du vill göra något extra, kan du göra en video där du visar dina produkter. Det kan vara en aning tidskrävande så du bör endast välja dina bästsäljande produkter eller göra en videoannons där du gör reklam för dina julerbjudanden.

Clearhaus är ett danskt inlösenföretag som erbjuder betallösningar för e-handlare runt om i Europa.