ABS Wheels bjuder på sina 10 bästa E-handelstips

Däck och fälg företaget började som en liten verkstad hemma i centrala Märsta. Idag har företaget växt med 600% tack vare sin E-handel.  ABS Wheels Marknadschef Jorge Castro delar med sig av sina 10 bästa E-handelstips.


1. Använd Social media och gör det rätt!

Jobba mycket med sociala medier, underskatta inte facebook, twitter, Google+1 och pinterest. Dagliga poster drar in gratis trafik till din sajt. Bjud på lite nyheter och dela med dig av schyssta produktbilder. Här är det viktigt att se till att använda rätt hashtags för att göra succé. Ett stort misstag många gör är att hashtagga allt för mycket onödigheter som exempelvis #viärstörstbästochvackrast #billigprodukt1 #billigastisverige

2. Visa alla dina bästsäljare!

Du som driver en E-handel bör visa dina bästsäljande produkter först. Göm inte dina bästsäljare och lyft gärna dom på sajten. På ABS Wheels har vi exempelvis valt att visa upp dom 10 vanligaste fälgarna direkt på sajten. I början på 2015 gjorde vi ett litet misstag där vi visade tusentals olika märken och produkter (utan filter) vilket ledde till att alla stackars kunder fick besöka 100 olika undersidor.

Här är det viktigt för dig som har många produkter att använda dig utav ett filter.  Följande sajter har bra filtrering, CDON, coolstuff och hm. Härma gärna deras struktur…

 

3.  A/B testa sidan och se över konverteringen!

Gör A/B tester! Det finns schyssta verktyg där ute som hjälper dig till en billig slant. Vi använder oss av Optimizely samt Hotjar. För er som inte känner till hotjar så är det ett superverktyg som du verkligen bör testa! Genom att använda hotjar kan du se vad dina kunder gör på sajten mm.


4. Använd rätt texter och bilder! Med andra ord: skippa  allt onödigt skitsnack

Använd rätt copy och skriv för kunden, det bästa du kan göra är att skriva texterna själv och sen skicka över det till en copywriter som ”förfinar” det hela. Skippa automatiska texter eller spunna artiklar. Ingen kan din produkt bättre än du själv, glöm inte bort det.

 

5. Gör varukorgen tydlig och ta bort alla överraskningar

Förfina din varukorg och gör det ENKELT! Skippa alla onödigheter som får kunden att bounca (gå ur varukorgen). Ta bort alla överraskningar, var tydlig med frakter och använd dig av högupplösta bilder. Har du inte besökt conversionista så gör det NU! Dom har superbra tips på sin blogg. Jag stalkar deras blogg varje dag.

 

6. Börja med videos & sökmarknadsföring

Vi märkte att konverteringen på ABS fälgar ökade i samband med att vi skapade 360 graders klipp. Enligt våra egna mätningar så konverterar våra produktsidor med filmer bättre.

 

7. Skapa en blogg

Har du ingen blogg idag så bör du definitivt skapa en. Att ha en blogg på sin egen sida ger stora fördelar som E-handlare.  På ABS Wheels  skriver vi om olika ämnen som rör bildäck, fälg och racing. Bra bloggar som tar upp ehandels tips & SEO är Anders Ivar och Christian Rudolfs sidor. (Titta på deras upplägg och struktur)

 

8. Exit intent – ger stora fördelar om det används rätt

Vi håller själva på att A/B testa den här funktionen, enligt våra mätningar så har andelen bouncerate minskat med 4% (mätning på 30 dagar) Vi har dock fått in 36% fler epost adresser vilket är superbra. Läs mer om exit intent hos optinmonster. Har du en wordpress blogg så finns det flera gratis plugins som Yeloni.

 

9. Jobba med tydliga landningssidor

Oavsett om du jobbar med SEO eller SEM så är landningssidor något att föredra. En besökare som sökt efter vattentäta skor lär vara gladare om han hamnar på en specifik sida som handlar om vattentäta skor. Du bör ha en call to action funktion på din landningssida, en tydlig titel och fokus. En av våra landningssidor ser ut så här: https://www.abswheels.se/goodyear-efficientgrip-performance/ (bild, text, video och call to action knapp)

 

10. Jämför dig med dina konkurrenter – why not?

Gör en bloggpost som tar upp olika anledningar till varför kunden ska välja dig istället för konkurrenten. Det här är en vågad metod som inte bör testas av fegisar! Ge din kund alla möjliga anledningar till varför hen ska välja dig istället för konkurrenten.

Vi gjorde ett inlägg som fick bra respons:  https://www.abswheels.se/blog/ (kom ihåg att hålla det professionellt) Inlägget fick 15 kommentarer och 230 likes. Någon anmälde dock inlägget senare på Facebook så vi tog bort den.

 

Bra verktyg du kan testa utan att betala 1 kr:

Monitorbacklink – skickar mail notiser så fort någon länkar till dig. (bjuder på trial version)

Mention.com – skickar mail notiser så fort någon nämner ditt företag på nätet. (14 dagars test)

Hotjar – du ser vad dina kunder gör på din sida. (basic är gratis)

Google Analytics – här ser du bland annat vart dina besökare kommer från. (helt gratis)

Buffer – med några få knapptryck kan du automatisera dina social media utskick. (finns som test variant om du mailar kundtjänst)