En webbplats får i ett ganska snabbt skede tanken om hur det ska se ut. Kunden lägger gärna vikten vid en snygg design och hur webbplatsen ser ut. Mindre kraft läggs på informationsstruktur och innehåll som ska spegla företagets profil och måtto på internet. Min upplevelse är att det inte är fel att säga att kunden oftast börjar i fel ände. Design är faktiskt bara en paketering av innehåll och företagsprofileringen.

Bland det viktigaste i en webbplats är användandet, funktionalitet och användarvänligheten, däri ingår design som ett sista element för att någon ens ska attraheras att gå vidare in i din webbplats.

Mycket mer än bara design skapar en rättvis upplevelse i din webbplats

Optimering av användarvänlighet

När du beställer en webbplats bör fokus vara på att alla dina besökare skall kunna använda den, den ska möta användaren oavsett verktyg men även tillgodose alla möjligheter att htta in. Bara en sån sak som att förstagångsbesökarna blir långsiktiga kunder för att de gillar din webbplats och hade lätt för sig att förstå design och funktion och faktiskt handlade första gången.
Det händer sällan att man vet hur en webbplats ska utformas och planeras men det krävs massor med investering i test och hur man kommer fram till hur just din webbplats ska planeras och utformas för dina kunder och målgrupp.

Test, test och åter test

Att jobba med test och analyser av användarens beteende är viktiga delar av processen när man bygger en webbplats. Alldeles för få företag använder sig av test men det finns flera seriösa företag på marknaden som har god kunskap och kan leverera test och analys av användarvänlighet och tillgänglighet. Ett test genomförs professionellt med fokus på att ta fram resultat på saker man vill veta funktion på.

Alla webbplatser har olika syfte, funktion och erbjudande men jobbar du med e-handel är det viktigt att tester genomförs både på hur enkelt det är att hitta in till produkten, hur enkelt köpen genomförs på och om du även kan återkoppla till kunden som lämnat sidan. Det går i princip att tracka allt en besökare gör på webbplatsen.

Ett test görs genom att du gör urval av användare och genomför praktiska tester där du iakttager beteendet på uppgifterna du delgivit. Det kan handla om hur enkelt besökaren förstår hur man registrerar ett konto, hur man logga in, hur man handlar en produkt, söktest och massa fler alternativ. Du bestämmer vad du vill veta men gärna med underlag från besöksstatistik och analys kring webbplatsen.

Användartest av e-handel

  1. Registrera konto
  2. Verifiera ditt konto i din email
  3. Logga in på ditt skapade konto
  4. Leta upp en produkt i kategorin teknisk köksutrustning
  5. Jämför med flera andra liknande produkter
  6. Hitta bästa pris och lägg produkten i din varukorg
  7. Ånga ditt köp och logga ut ur webbplatsen
  8. Logga in och återställ ditt lösenord
  9. Verifiera din ändring i din registrerade email
  10. Logga in köp en tvål i kategorin skönhet och hälsa
  11. Lägg den billigaste tvålen i varukurgen
  12. Betala tvålen med en fritt vald betalningssätt
  13. Logga ut från webbplatsen

Konvertera mera

När du gjort tester på din webbplats bör åtgärder göras omgående för att få en snabb effekt i dina resultat. Det är det roliga med att optimera och skapa bättre resultat. Tänk även på att dina kostnader för test kanske blir en långvarig påverkan och att det är en kostnad du måste ta för att slå dina konkurrenter. Det är ju inte bara ditt företag som säljer produkter på nätet så håll ögonen öppna.

Testa din webbplats

Jag har haft kontakt med flera företag i göteborgsregionen och tipsar om att du som har behov kontaktar exempelvis, Simulo eller Usability Partners. Deras tester utgörs med direkt iakttagelse och analys av dina behov. Det finns flera andra verktyg för att tekniskt testa funktion och navigation i olika enheter. Något jag tycker är bra är responsinator som har ett bra verktyg för användartest.