I slutet av november rivstartar julhandeln när HUI utser årets julklapp 21 november och Black Friday i år infaller 24 november (USA:s största shopping- och readag som fått ett riktigt genomslag även i Sverige). 

Hur kan du som e-handlare ta vara på detta ökade intresse och vad kan du konkret göra för att öka din försäljning under julhandeln och under Black Friday?

Är det så att det visar sig att du har årets julklapp 2017 i ditt sortiment gäller det att få ut det så snabbt som möjligt till dina kunder (via till exempel nyhetsbrev) och i din marknadsföring (var redo med nya AdWords-texter), så att du verkligen drar nytta av detta intresse. Om man tittar på oddsen för årets julklapp 2017, så ligger följande produkter bäst till (enligt företag som Betsson och Unibet):
1. Smart högtalare
2. Smart watch
3. Powerbank
4. Drönare
5. Trådlösa hörlurar

Men även om du inte skulle ha årets julklapp 2017 – som ju tydligt verkar bli en elektronikprodukt – så finns det mycket du kan göra för att driva försäljning och vi har samlat tio tips som vi hoppas ska vara snabba och enkla att genomföra – så att du får en riktig rivstart på din julhandel.

Så kan du öka din försäljning under julhandeln – tio konkreta tips:

  • Mejlutskick
    Skicka ut målgruppsanpassade nyhetsbrev med vassa julklappstips.
  • Julanpassade felsidor
    Se till att ha en julanpassad 404-sida – ta vara på all trafik som kommer till en felsida i butiken med attraktiva julerbjudanden.
  • Rabattkupong
    Skicka med en rabattkupong i din leverans – som uppmanar till merköp och att komma tillbaka till butiken innan kupongen slutar att gälla.
  • Gör det enkelt att välja julklapp – marknadsför och sälj presentkort
    I fysiska butiker är presentkort vanliga och en enkel lösning för julklappsköparen utan fantasi – gör det enkelt även för dina kunder och sälj presentkort (som i sin tur leder till fler beställningar).
  • Google
    Gasa på Google AdWords – det är det snabbaste sättet att få mer trafik och mer försäljning, ta även med ord som “rabattkod”, “kod” och “fri frakt” i kombination med er butik och er kategori så ni kan fånga upp julklappsshoppare som letar efter ett bra erbjudande.
  • Julmingla på nätet
    Var extra aktiv i dina sociala kanaler och dela julanpassat material.
  • Paketinslagning
    Erbjud inslagning av paket, som en service för dina kunder men som även blir en extra intäkt för dig som e-handlare.
  • Julpynta din webbshop
    Pynta din webbutik precis som man pyntar ett skyltfönster – kanske kan du ha en julkalender på förstasidan med ett nytt erbjudande eller ett nytt julklappstips varje dag?
  • Specialanpassade sidor
    Bygg specialanpassade sidor med julklappstips för olika målgrupper, som ”julklappar till mamma”, ”julklappar till pappa” och  julklappar i olika prisklasser– så det blir enkelt för dina kunder att köpa julklappar i din butik.
  • Julen är redan här
    Börja i tid – julhandeln startar tidigare än man tror och är i full gång i november, även om vissa fortfarande är ute i sista minuten dagarna före julafton.

Lycka till med julförsäljningen!

 

 

Fakta om skribenten:

Christer Pettersson arbetar som Head of E-commerce på betalföretaget Arvato och han har tidigare arbetat som Nordic E-commerce Manager på Apollo Travel Group, onlinechef på Eniro och E-handelsansvarig på mediehuset IDG.

Christer skriver även löpande på ett antal sajter med fokus på e-handel och digital marknadsföring och har också skrivit åtta böcker om bland annat sök- och internetmarknadsföring, senast en handbok om content marketing och SEO: ”Gräv guld i dina egna kanaler”.