Många små e-handlare brottas med frågan om tillväxt: hur ska vi kunna satsa på att växa utan att låna pengar eller ta in externt kapital? Vi har träffat Mia Pettersson, en e-handlare som varit aktiv i 6-7 år och som vuxit sakta men säkert. Hon driver sedan tidigare e-butikerna Dammtussen.se, MrDustbag.se och MrDustbag.com, men har sedan ett halvår tillbaka även börjar rulla ut ett koncept kring ortopediska produkter för träning och hälsa i Norden.

Kan du berätta om din e-handelsresa?
Jag drog igång företaget 2009 och Dammtussen.se var den första butiken jag tog över och drev vidare. Sedan blev det MrDustbag.se och MrDustbag.com för att ta konceptet med snabb leverans av dammsugarpåsar till fler länder. Men i början jobbade jag bara med e-handeln på min fritid, så det är först sedan ett par år tillbaka jag satsar mer fullt ut på e-handel och har börjat titta mer aktivt på nya marknader.

Har du någon gång tagit in externt kapital eller lånat pengar externt?
Nej, vi har hela tiden vuxit med egna pengar och genom att lägga mer egen tid i bolaget. Det har gått långsammare, men vi har lärt oss väldigt mycket under resans gång, inte minst kring att tänka smart och vara väldigt försiktiga med kostnader.

Vilka planer och målsättningar har ni?
Vi drog ju i mindre skala igång ett nytt koncept för ortopediska produkter för träning och hälsa i Sverige (Ortopediska.se), Norge (Ortopediske.no) och Finland (Ortopediset.fi) under 2015 och 2016 kommer vi skala upp denna satsning med fler produkter och fler marknader. Samma sak gäller dammsugarpåsar: vår plan är att gå in på tre nya marknader under 2016. Så när vi går in i 2017 räknar vi med att ha skalat upp antalet butiker från sex till minst tolv.

Blir det inte dyrt att bygga en massa nya butiker och att gå in på nya marknader?
Vi har väl egentligen hela tiden vetat om att vi vill satsa utanför Sverige, vi säljer ju produkter som är lätta att skicka och som det finns efterfrågan på i många länder. Sedan har vi jobbat fram ett angreppssätt där vi bygger riktigt bra och moderna butiker (på Askås plattform) när det börjar ta fart på en marknad eller i ett segment, men vi testar samtidigt i nya segment och på nya marknader genom att parallellt jobba med Tictail som e-handelsplattform.

Har du några råd och tips till andra e-handlare som vill växa utan att ta lån eller ta in eget kapital?

  • Förhandla
    Förhandla med alla leverantörer i takt med att du växer. Det ligger även i dina leverantörers intresse att din e-butik är lönsam, och kan du frigöra mer kapital genom att betala mindre till existerande leverantörer, eller genom att byta leverantör, så kan du istället satsa mer på tillväxt, t ex genom mer marknadsföring. Vilket i längden gynnar alla.
  • Satsa på bra content
    Se till att ha bra unika bilder och bra unika texter i din e-handel. På så sätt har du större möjligheter att ranka bra hos Google. Vi köper mycket AdWords, men vi får också mycket organisk trafik.
  • Satsa på content marketing
    Satsa även på bra kompletterande innehåll. Vi jobbar mycket med innehållssidor och med vår blogg, t ex delar vi med oss av husmorstips och städtips som att ta bort rödvinsfläckar och gräsfläckar och rädda vidbrända kastruller.
  • Service
    Satsa på riktigt bra service. Vi har en del stora konkurrenter som inte verkar vara så bra på att t ex svara på mejl på helger. Vi försöker göra tvärtom: vi är tillgängliga när våra kunder är inne i vår butik, vilket framför allt är på kvällar och helger.
  • Topplistor
    Såväl kunder som press gillar topplistor. Sätt ihop en lista över mest sökta eller mest sålda produkter eller över produkter som är mest populära vid olika säsonger.
  • Befintliga kunder
    Och sist men inte minst: jobba med era befintliga kunder. Mejla kunder som inte handlat på ett tag med ett bra erbjudande, bjud på råd och tid i nyhetsbrev, be kunder att skriva rekommendationer. Det finns inget bättre än lojala och nöjda kunder!

Avslutningsvis, vad tycker du är allra viktigast för att få en e-handel att växa?
Frigör tid. Se till att automatisera flöden och arbetsuppgifter, så du får tid för det som är viktigast: att serva kunder och att utveckla butiken. Och ta hjälp med det som du inte är bra på. Jag tar hjälp med tekniken och med AdWords för det är inte saker jag är bra på för att istället lägga min tid på mina kunder och på nya produkter och nya koncept.