Julklappsförsäljningen har redan kört igång för de flesta e-handlarna men än är det inte försent att bättra på försäljningen.
Vi har samlat några enkla och konkreta tips för en lyckad julhandel.

Urban Lindstedt är konsult, föreläsare och författare till boken ”E-handlarens handbok”. Han menar att det fortfarande finns chans att göra ”ett sista ryck” innan julhandeln kör igång ordentligt. Nedan ger han några enkla tips kring hur du kan bättra på årets julförsäljning:

1.       A och O är bra bilder. Det gäller att kunderna verkligen kan se hur era produkter ser ut. I alla vinklar! Lär dig mer om ljussättning och fundera över att ordna en liten fotostudio. Tycker du att det är svårt? Anlita ett proffs!
2.       Se över vilka produkter som säljer bäst. Marknadsför dessa och slipa på beskrivningstexterna. Gör trevliga listor, typ ”Julklappstips till henne, honom, mormor…”
3.       Nyhetsbrev skickas vanligen ut för ofta. Undantaget är innan jul då jag tycker att man faktiskt kan öka utgivningsfrekvensen. Skicka varje vecka.
4.       Se över era AdWords-kampanjer och anpassa dem efter julhandeln.
5.        Var TYDLIG när det gäller leveranstider, info kring detta ska vara lätt att hitta.
6.       Locka med erbjudande om fri frakt under en period. Visst, det kostar lite, men brukar löna sig och trigga igång köparna.
7.       Erbjud julklappsinslagning. Man kan gott ta betalt för det men då ska det också vara snyggt gjort.