Ulrika Lindgren valdes förra året till Årets Affärskvinna, är logistikchef på Sportamore och en av de drivande krafterna bakom den framgångsrika e-handeln.
Vi tog oss ett litet snack med Ulrika och försökte fiska framgångstips…
Hej Ulrika!
Vilka är dina bästa tips för en lyckad e-handel? sportamoreUlrika

-Att i alla led fokusera på att ha kunden i fokus och allt det som logistiken kan göra för en positiv kundupplevelse.  Självklara saker som att skicka rätt och snabbt men också vara proaktiv när allt inte går som planerat, kunden har oftast förståelse för att det ibland kan bli fel och uppskattar att få information.
Skapa en arbetsplats där medarbetare kan vara med och påverka och där drivet och engagemanget är viktiga egenskaper i rekryteringsprocessen.

Vad tror du är vanliga misstag som e-handlare gör?
-Det är svårt att säga men det viktiga är nog att lära sig av sina misstag och skapa en organisation som vågar göra fel men lär sig av felen och delar med sig så att man utvecklas.
Det som är svårt inom e-handel är att hitta rätt nivåer i kontraktstider för lokaler då tillväxttakten är så stor. Det kan innebära att man hamnar i fel fas och får platsbrist eller betalar mycket i onödan för m2 man inte använder.

Ditt bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
-Rätt sortiment, rätt priser, en bra servicegrad som lever upp till kundens förväntningar och att leverera en helhetslösning som underlättar för kunden när det gäller tillgänglighet och enkelhet.
Att ha som mål att vara personliga trots att storleken på företaget växer och att kunden känner att vi finns där för henne/honom.

Framtiden – vad är de senaste trenderna inom e-handel?
-Trender som påverkar kundens val när det gäller logistiken är val av utlämningsställe, paket hem eller till ombud, paket samma dag eller om det går att vänta tills nästa dag. Öppettider och åtkomlighet, paketboxar eller personlig service.
Fakta om Ulrika
Bakgrund:
Har varit med grundarna och startat upp Sportamore från idé till verklighet. Kommer från en sportbakgrund med tidigare erfarenhet från Adidas och Nike.
Jobbat med inköp, produktchefsroller och operations inom varierande roller och har nu landat i en logistikroll med kunden i fokus.
Är trebarnsmamma som gillar sport i de flesta former.

Senaste inköp på nätet:
Blus från Nelly.

Dyraste inköp på nätet:
Resa till New York med de stora barnen och mormor

Favoritwebbutik (förutom Sportamore):
Bokus och Glossybox