E-handelshögtiden Black Friday närmar sig ännu en gång. En Amerikansk trend som med ökad uppmärksamhet år för år till och med märkbart påverkar omsättning i den något senare julhandeln. Det är en tid där e-handlare och deras plattformar ställs inför det ultimata testet och stora aktörer som exempelvis coolstuff.se eller cdon.com förbereder sig för långt i förväg.

 

Förberedelser består av såväl förebyggande kampanjarbete, strategi, schemaläggning av pushar/ erbjudanden och mer tekniska uträknade projektioner av trafikmängd samt med det stresstest av servrarna. Klarar inte servern den uppskattade mängden trafik med god marginal och man under peak får driftproblem kan det leda till katastrof. För de e-handlare med riktigt hög omsättning kan det handla om miljoner i affärer som går förlorade på under en timme. Vid oro för detta hör man av sig till företaget som hostar sidan eller e-handelsplattform leverantören som kan hjälpa kunden vidare. De kommer kunna se på hur trafik trenden sett ut historiskt i förhållande till belastning samt råda om eventuell ökad serverkapacitet.


Vår partner för hosting Glesys, utför årligen stora stresstester åt e-handlare där man simulerar trafikmängd och skarpt läge inför Black Friday. Utifrån denna grundliga förundersökning får man en god uppfattning om nuvarande förutsättningar.

För de som inte är så stora är det dock oftast inte belastningen av servern som är problemet utan snarare den begränsade arbetskraften. Men även här finns det sätt att vara förberedd så att man oavsett upplägg utav erbjudanden själv kan fokusera på det mest kritiska när det väl gäller.

 

Planera i god tid innan skarpt läge och lägg in erbjudandena med tidsstyrd start och avslut. Något att överväga är uplägget som exempelvis komplett.se använder där man istället för att fokusera allt på en dag sprider kampanjer över veckan inför Black Friday. En smart e-handelsplattform kan du styra i förväg och schemalägga på minut nivå. Åstadkom kampanj pushar i stil med Cdon som byter erbjudande upplägg en gång per timme under Black Friday och vid varje byte även skickar ut e-post och social media uppdateringar. Allt detta kan som sagt automatiseras om man schemalägger samtliga händelser/ erbjudanden i förväg och har allt material klart som som skall publiceras/ skickas ut. Detta frigör arbetskraften för att ta hand om det viktigaste, alltså ordrar.

Är du osäker på dina möjligheter kontakta din e-handelsleverantör, det finns ofta fler funktioner än vad man använder i sitt vardagliga jobb.

 

För er som behöver uppgradera är ni välkomna att kontakta oss på SiteSmart, vi hjälper er gärna med såväl plattform, utbildning som strategi.