Det blir allt svårare att nå ut i dagens mediebrus och kreativ marknadsföring är ett måste för att synas och höras. Det var inte länge sedan man såg video som en extra krydda i sociala medier, något som idag snarare är ett måste för att skapa engagemang och intresse. Vi lever i ett kommunikationssamhälle som ständigt accelererar och vill du hänga med i utvecklingen behöver du lära dig att hur du enkelt skapar bra rörligt material.

Helene Åberg ger dig sin bild av videons utveckling i marknadsföringskanaler, varför är det ett så bra verktyg och vad krävs egentligen för att göra bra rörligt material? Hon har jobbat som bildproducent och redigerare på SVT, TV4 och flera andra produktionsbolag och företag. Med över 20 års erfarenhet besitter hon kompetens, tips och erfarenhet ut över det vanliga om hur du bäst skapar rörligt material som berör.

 

  1. KAN ”ALLA” SKAPA BRA RÖRLIGT MATERIAL SÅ LÄNGE MAN HAR EN MOBILKAMERA?

Ja! Det kanske inte blir så bra början. Det gäller att filma mycket! Men de bästa filmerna är de som görs. När du har fått verktygen och grunderna i hur du skapar rörlig bild så är det bara att öva, öva, öva. Det går ganska snabbt att förbättra sig markant när man får rätt verktyg och kunskap. Och mobilen är en fantastisk videokamera som har den stora fördelen att du alltid har med dig. Det är förstås inte till alla typer av filmer som passar att använda sig av mobilkameran. Men det finns många filmer som gör sig MINST lika bra med en mobiltelefon. Jag skulle säga att enkelheten är absolut den största fördelen med att filma med mobilen. Å då menar jag både att göra filmer, men också att det är enkelt att öva och träna med mobilen.

 

  1. DU HAR 20 ÅRS ERFARENHET INOM FILM OCH TV, HUR UPPLEVER DU UTVECKLING AV RÖRLIG BILD?
    Jag tycker att de senaste årens utveckling inom rörlig bild är nästan lika stort som när SVT började sända TV i Sverige för ca 60 år sen. Det låter kanske knäppt, men nu kan alla kommunicera på ett sätt som verkligen, om man använder det på rätt sätt, kan föra fram berättelser och historier på ett sätt som tittaren tar till sig. Vi som videokonsumenter får en inblick i människors liv som vi aldrig kan få med stillbild. Att ta en tillrättalagd selfie är en sak, men i en rörlig film på någon minut krackelerar gärna ytan lite och vi får verkligen komma nära andra människor. Och nu är det inte längre några få förunnat att föra fram sitt budskap på ett slagkraftigt sätt, ed bra kvalitet. Vi kan alla göra det. Det är inspirerande. Och stort.

 

  1. VAD GÖR JUST RÖRLIG BILD TILL ETT BRA VERKTYG FÖR MARKNADSFÖRING?

Rörlig bild är ett fantastiskt verktyg att marknadsföra sig själv, sitt företag eller sin organisation med. Du kan på ett enkelt sätt förklara komplicerade saker, skapa förtroende och känslomässigt nå dina tittare, kunder eller följare på ett snabbt sätt. Det är ju bara att erkänna att vi människor i grunden är ganska lata och kan vi bli serverade på guldfat så blir vi gärna det. Video är just det här guldfatet som gör att budskapet är lätt att ta till sig.

 

  1. HUR SER DU PÅ FRAMTIDEN INOM RÖRLIG BILD?

Rörlig bild kommer alltid vara en del av kommunikationen. Den har tagit en självklar del i marknadsföringen och PR-arbetet nu och det kommer öka än mer. Vad som sen händer med VR, 36-filmer och liknande tekniker återstår att se. Framtiden är verkligen spännande!

 

Vill du lära dig mer?
Var med på Ecommerce + Shop Tech mässan den 19 april, då håller Helene en Workshop och ger dig handfasta tips för att bli en bättre marknadsförare med hjälp av rörlig bild.

Anmäl dig idag på ecommerceshoptech.se – helt kostnadsfritt!