Bygga ut eller outsourca sin logistik?

Som e-handlare hamnar man någon/några gånger i en situation där man har blivit trångbodd eller att man inte är helt nöjd i sina befintliga lokaler oavsett om man har eget lager eller är hos en 3PL-partner (tredjepartslogistik). I detta läge börjar man fundera på vad nästa steg är, ska man bygga ut, bygga om eller förlägga sin distribution (outsourca) hos någon annan 3PL-partner? Här kommer lite tips och råd man behöver tänka på innan man tar beslutet.

 

Fortsatt expandering

Man vill givetvis fortsätta expandera efter att man har byggt ut/byggt om och det är därför viktigt att göra ombyggnationen större än vad som krävs just för tillfället för att undvika att hamna i samma situation inom kort igen. Nackdelen när man gör detta är att man till en början står med en alldeles för stor lagerlokal som kostar pengar och skulle dessutom den förväntade expansionen dröja eller inte bli av alls kan det bli väldigt kostsamt. Om man istället väljer att förlägga sin logistik hos någon annan är det viktigt att kontrollera möjligheten till framtida expandering. Fördelen med att outsourca sin logistik är att man oftast bara betalar för den yta man använder.

 

Kostnaden för att bygga ut/bygga om

Att bygga ut/bygga om kostar initialt mycket pengar och rekommendationen idag är att försöka automatisera sin distribution så mycket som möjligt och detta kostar ännu mer pengar. Att istället ta ett beslut om att INTE göra en förändring kan kosta mer pengar då man redan är i ett läge där man ligger maximalt på vad man klarar av i sin befintliga lokal och så kallade flaskhalsar kan uppstå i sitt logistikflöde. Väljer man att outsourca din logistik slipper man den initiala kostnaden som en byggnation hade kostat. Dessutom kommer man oftast igång snabbare om man väljer en 3PL-partner som har erfarenhet av logistik och redan har arbetat bort alla så kallade barnsjukdomar som oftast uppstår vid en om- eller utbyggnation. Viktigt att tänka på i denna situation är att man kollar upp 3PL-företaget noga och även deras olika flöden, driftsäkerhet med mera. Även ett antal besök innan är att rekommendera.

 

Förlorar man kontrollen över sina produkter om man outsourcar?

Många väljer att inte outsourca sin logistik för att de vill behålla kontrollen över sina artiklar samt att de är rädda att större 3PL-partners inte bryr sig om artiklarna på samma sätt. Idag finns det dock oerhört många WMS (Lagersystem) som man kan få ut all möjlig sorts data. Vad som finns på lager, hur mycket det har sålts av en artikel, när den senast kom in på lager med mera. 3PL-företag har även pressen på sig att sköta sig från två olika håll då de både har e-handlaren och dess kunder på sig om det skulle bli fel. Nackdelen med 3PL kan vara att man förlorar lite känslan av att klämma och känna på sina artiklar då den partnern som passar bäst kanske inte ligger i närområdet.

 

För- och nackdelar

Bygga om/bygga ut

+ Pengarna stannar inom företaget

– Den initiala kostnaden

– Mer riskfyllt om det skulle börja gå dåligt

 

Outsourca

+ Lägre kostnad

+ Billigare och större variation på frakter då 3PL-företag kan förhandla fram bättre fraktavtal

+ En samarbetspartner vill precis som ni själva att ni ökar er försäljning vilket gör att ni arbetar tillsammans mot gemensamma mål

– Man behöver göra en flytt av sitt lager och eventuellt göra sig av med den gamla lagerlokalen

– Man kan inte klämma och känna på sina artiklar på samma sätt som tidigare

 

Har ni några funderingar eller vill ha mer hjälp inom detta?

Kontakta mig om ni har några funderingar eller behöver hjälp med denna fråga. Jag kan hjälpa er undersöka vad som skulle passa bäst för just er e-handel. Är ni intresserade av hur en automatiserad 3PL-anläggning fungerar och ser ut kan ni besöka www.crossnordic.se