Content marketing skriva

Content marketing – hur mycket måste man skriva?

Att det är viktigt med engagerande och välskrivet innehåll i en webbutik verkar alla vara överens om – men hur mycket text måste man skriva?

För läsaren handlar det ju mest om att innehållet är relevant och intressant, men när jag föreläser kring content marketing och e-handel – t ex på seminarium hos DIBS – och får frågan om hur långt man bör skriva, så brukar frågeställaren mena: hur långt ska jag skriva för att lyckas bra på Google? D v s för att ranka bra i det organiska söket (den icke-betalda delen av Google träfflista, nu oftast från plats 5 till plats 14 av de 17 träffar som maximalt får plats på sidan) .

Är det bara Google som är intressant?

Både ja och nej. Jag skulle aldrig skriva bara för Google, för mig kommer alltid läsaren – d v s besökaren till din webbutik – först: tycker inte han eller hon att texten är relevant och intressant är det ingen idé att jobba med content marketing.

Men, och det är ett ganska stort men, om du skriver bra innehåll, t ex bra artiklar som Sportamore gör under sin flik Sportamore Magazine, hur ser man då till att maximera chansen att ranka bra i Googles organiska sök?

Tre steg för att lyckas!

Jag skulle rekommendera följande tre steg för att verkligen öka chansen att synas bra i Googles träfflistor, på ord som har en bra sökvolym, och därmed också öka chansen att få ny trafik och nya besökare till din webbutik:

1. Gör en sökordsanalys, t ex genom att använda ett gratisverktyg som Keyword Tool eller Übersuggest. Skriv in det ämne/tema/sökord du tänkt skriva din artikel om, t ex ”maskerad”, och se hur många olika sökord eller sökfraser som folk använder. Sökningen på ”maskerad” ger 410 unika sökord/sökfraser på Keywordtool.io.

2. Kopiera sedan in alla dessa sökord i Google AdWords/Verktyg/Sökordsplaneraren/Hämta sökvolymdata och trender. Så får du fram de sökord som har flest sökningar per månad. Välj sedan de sökord/sökfraser som både är relevanta för dina kunder i din webbutik och som har många sökningar per månad.

3. Se också till att ha minst en bild på din innehållssida, det gillar såväl dina läsare som Google. Använd ett gratisverktyg som t ex Pexels eller Pixabay för att hitta bra bilder som du kan använda utan kostnad och som du har  rätt att använda. Chansa aldrig när det gäller bilder, du måste veta att du verkligen får publicera bilden i din webbutik (d v s googla inte bara upp en bild och publicera den, det kan bli en dyr erfarenhet). Döp sedan bilden till det viktigaste sökordet du ska skriva om och sätt samma namn som ALT-tagg på bilden.

Till sist: hur mycket måste man skriva för att lyckas!

Jag har ägnat en del tid åt att gå igenom vad som verkar krävas för att kunna nå en topp-placering på Google i det organiska söket och jag skulle säga att en tumregel är: 1.000 ord för en artikel eller en permanent sida och 500 ord för ett blogginlägg. Hade det varit i USA hade det snarare rört sig om 2.000 ord, men i Sverige räcker 1.000 ord för att skapa en riktigt fyllig sida.

Så – ska du skapa en permanent sida i din webbutik, satsa på att få ihop 1.000 ord och 1-3 bilder. Är det ett blogginlägg eller liknande, satsa på att få ihop 500 ord och minst en bild. Då har du den mängd text som behövs för att skapa auktoritet i Google ögon.

Läs mer: SEO – hur lång måste texten vara?

Dock: ingen mängd text räcker om texten inte är bra skriven och är unik och relevant för sin målgrupp. Så se till att det är en duktig skribent som står för skrivandet, att innehållet är unikt och inte kopierat från annan plats på webben och att den verkligen är relevant och intressant för läsaren.

Exempel på e-handlare med bra innehåll?

Här följer ett antal exempel på vad olika e-handlare skriver om inom sitt område (och antal ord per sida):

Satsa på att få ihop 1.000 ord och 1-3 bilder!

Lycka till med skrivandet för din webbutik – en satsning på content marketing kan ge dig långsiktiga fördelar gentemot konkurrenterna och spara mycket marknadsföringspengar!

 

Fakta om Christer:

Bakgrund: Jobbar som Head of e-commerce på betalföretaget Arvato, som i Sverige bland annat erbjuder betalningslösningar inom e-handel under varumärket AfterPay. Christer har tidigare arbetat som E-commerce Manager på Apollo Travel Group och E-handelsansvarig på mediehuset IDG.

Christer skriver även löpande på Dagensanalys.se och andra sajter med fokus på e-handel och han har också skrivit tre böcker om sök- och internetmarknadsföring, den senaste titeln är en bok om sökmotoroptimering: SEO för alla. Denna SEO-bok finns även på ljusbokstjänster som Storytel, Bookbeat och Nextory.

Senaste inköp på nätet: Böcker, sommaren är ju en riktig läsperiod så det har blivit både faktaböcker och underhållning.

Dyraste inköp på nätet: Biljetter, resebranschen var ju tidigt ute med möjligheten att boka på nätet, så resor bokar jag alltid på online.

Favoritwebbutik: Det finns många butiker jag gillar, men de jag löpande handlar ifrån är Bokus, Sportamore, Mathem.se, SAS och andra flygbolag och resesajter beroende på destination.

 

Artikeln är uppdaterad 18 december, 2021.