Nästan vart tionde köp hos Lensia.se är via deras mobil-butik.
Vi har hört oss för med Stefan Tigerström, en av grundarna till Lensia,
– Hur lyckas man med mobil e-handel?

lensia

Varför valde ni att satsa på mobil e-handel?
-Vi insåg redan i planeringsstadiet för Lensia.se att linser var en produkt som skulle passa för handel i mobilen. Då vi skulle ge oss in i en bransch med flera starka konkurrenter så behövde vi även något som skulle ge oss lite extra PR vid lansering och något som skulle vara en tydlig skillnad mellan Lensia och övriga aktörer. Sen är det inte så förtvivlat svårt och kostsamt, så…varför inte?

Hur går det till rent praktiskt?
-Även om det krävts en del extra kodning så är det egentligen inte mer märkvärdigt än en anpassad webbsida. Och eftersom mobilbutiken ligger i samma system som ”den vanliga butiken” så kan vi använda i stort sett samma funktioner och flöde för att kommunicera med kunden och hantera orders och betalningar. För killarna på lagret så är det ingen skillnad då ordern ser likadan ut oavsett vilken kanal den kommer ifrån.

Hur stor andel av era kunder handlar via mobilen?
-Det håller sig kring 8-9 %, men vi tror på en ökning på lite längre sikt.

Tror du att mobil e-handel passar alla branscher?
-Nej, definitivt inte, men jag tycker att alla som driver e-handel bör undersöka möjligheten och testa om det passar dem och deras kunder. En enkät kan räcka för att få svar på om det är värt att fundera på. Jag tycker inte att man ska låsa in sig att det enda som gäller är en direkt översättning av sin butik till mobilen utan verkligen tänka in sig i kundens verklighet. Kanske är det endast en viss del av sortimentet som passar i mobilen, kanske man endast ska ha en form av kundtjänst i mobilen etc. Tittar man på Lensia så är vårt införande av QR-koder på linsaskarna ett bra exempel på hur man kan hitta nya användningsområden med en i grunden ganska gammal och simpel teknik, som dessutom i stor del är gratis. Tänk utanför boxen är en bra uppmaning till alla som funderar på vad man kan göra i mobilen och surfplattor.

Vilket är ditt framgångsrecept för en lyckad e-handel?
-Kan och tyck om din produkt. Ha inte orealistiska förväntningar, det tar långt tid och kräver mer arbete än du tror.
-Ha en tydlig och lättnavigerad sajt. Var öppen med allt som rör köpet, inga överraskningar i kassan. Tydliga kontaktvägar till företaget bakom, gärna telefonnummer och göm inte ditt organisationsnummer.

Ditt bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
-Kanske lite klyschigt men det kostar mer att skaffa nya kunder än att behålla de som du redan har. Beroende på vad du säljer så har du jättebra möjligheter att efter ett köp bygga en bra relation med dina kunder. Få din kund att känna att han/hon är viktig för dig, fjäska lagom. Var ödmjuk och tacka ordentligt för orders. Ge extra uppmärksamhet för de kunder som återkommer och är trogna din butik, dessa har du störst möjlighet att göra till ambassadörer. Idag finns otroligt fina möjligheter via de sociala medierna men glöm inte bort e-post (nyhetsbrev) eller varför inte ett väl valt erbjudanden i brevlådan.
-Papperskatalogen är underskattad i e-handelssammanhang. Allt är beroende på vad du säljer såklart, det som funkar för en behöver inte funka för nästa. Blir det fel så var inte rädd för att erkänna detta, bråka inte med kunden om småsaker, ta hellre en retur på förlustkontot än att stångas med en kund som sedan ger dig ett väldigt publikt (och dyrbart) bottenbetyg på ex. prisjakt.


Fakta om Stefan:

Bakgrund: En krokig bana via några år i huvudstaden till Grekland, England och Österrike innan man återbördades till de småländska skogarna och delägarskap i en reklambyrå. Från 2010 egen på e-handelsbolaget Venditum Group.
Senaste inköp på nätet: SJ.se, tågbiljetter, 176:- (billigt och tåget gick och kom fram i tid)
Dyraste inköp på nätet: Bygghemma.se, en trädgårdstraktor, 15 tkr (dyrt men levererades direkt till gräsmattan)
Favoritwebbutik
(förutom Lensia):
Oiidesign.se gör många saker rätt. Jag gillar Sportamore.se och Bygghemma.se är en trivsam och bra sajt