Ett nytt varubrev som optimerar frakten för e-handlare

Förändringen av varubrevens mått påverkar e-handlare på ett negativt sätt och försvårar det att hitta en förpackning som följer de kraven från PostNord. Den 2:e maj träder reglerna i kraft och anpassas helt efter fastighetsboxarna.

På Davpack har man tagit fram ett nytt varubrev med maximalt tillåtna mått för att e-handlare ska kunna optimera sina frakter och utnyttja hela utrymmet. Varubrevet är miljövänligt och tillverkat på återvunnet well samt stansade med ett nedfällbart lock. När förpackningen är hopvikt blir det totala yttermåttet: 340mm x 240mm x 70mm med en vikt på 115gram. Med det ultimata varubrevet behöver e-handlare inte ska bekymra sig över problem såsom: –Kommer paketet kommer gå som ett varubrev, eller –Kommer det bli dröjsmål för att paketet inte kan levereras hem till kunden?

Man har försökt eliminera fler än ett problem, målet med varubrevet är att e-handlare ska kunna försäkra sig själv och kunden om att produkten levereras utan onödiga förseningar samt för att undvika extra avgifter som tillkommer om man överskrider de maximalt tillåtna måtten. Det viktiga med e-handelslådor som är tänkta att gå som varubrev är i första hand att följa yttermåttet, det andra är att inte överskriva maxvikten på 2kg. Det är ingen slump att de flesta e-handlare väljer en förpackning som är idealisk för att skicka produkter såsom: kläder, böcker, sportartiklar & tillskott, leksaker och mycket mer.

Uppgradera varubrevet på två enkla steg.

Som e-handlare bör man lägga tid på att se över förpackningarna och tänka på hur man vill att företaget ska uppfattas. Väl genomtänkta förpackningar tenderar att knyta ett band med målgruppen och fungerar som en reflektion av företaget. Är förpackningen inte värdeskapande är det en stor risk att man som e-handlare går miste om att skapa en minnesvärd uppacknings upplevelse. Inom förpackningsbranschen så är personalisering inte alltid möjligt för små och medelstora företag, även om kartonger med tryck är en bra investering är det inte alltid det mest kostnadseffektiva alternativet.

Emballagestämpel är ett idealiskt alternativ som går att använda på fler ytor än bara wellpappkartonger. Samma stämpel fungerar även på papperskassar, kraftpapper, hängetiketter med mera. Eftersom stämpeln är lasergraverad kan man med lite erfarenhet & teknik få fram både skarpa avtryck samt en mer vintage look på förpackningarna.

Genom att komplettera förpackningarna med tryckta etiketter gör att varumärket presenteras på fler sätt. Med vinyletiketter uppgraderar man snabbt utseendet mot en mindre kostnad, som medför en större estetisk förändring och en mer professionellt utseende. Värt att tänka på är att få med företagets hashtag eller sociala media länkar, något som uppmanar din kund att följa gruppen, dela sitt nya köp samt viken tagg din e-handel ska dominera. Detta kommer hjälpa till att öka er närvaro online och på sikt även öka er kundbas.