E-handeln fortsätter att utmana logistikchefer och utvecklingen av nya transportsätt

Trycket för att tillfredsställa dagens tech-matade konsumenter med enastående service och snabba leveranser tvingas traditionella återförsäljare att byta taktik eller riskera att förlora försäljning till stora webbutiker – om de inte startar e-handel själva.

Samtidigt som den traditionella handeln upplever förändring betyder detta samtidigt högre risker och ökad komplexitet för logistikchefer. Att hitta de optimala distributionslösningarna som matchar kundernas krav har aldrig varit mer av en utmaning och logistikchefernas arbete går mer än någonsin ut på hitta en magisk balans mellan service, kostnad och volym. Butiker fungerar allt som oftast som minilager in-house men om e-handeln ger goda utslag kan det istället bli aktuellt att snabbt hitta andra lagerlösningar.

Om verksamheten lyckas med att hitta rätt balans innebär det ofta stor konkurrensfördel.

Drönare kan vara en lösning på snabbare leveranser

Samtidigt som kraven ökar på både återförsäljare och logistikbranschen så jobbas det på alla möjliga kanter med att utveckla nya distributionssätt för att förenkla transportsätt och förkorta leveranstider, allt för att möta kundens villkor. En het fråga är bland annat vilken plats drönare skall få ta i det offentliga luftrummet.


Fredrik Sand, Näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare skriver

i sin rapport ”Släpp fram drönarna”:

”Både Fredrik Sandstäder och landsbygd står inför en transportrevolution. Transporterna kan lyftas från städernas trånga och hårt trafikerade gator. Livsviktiga leveranser kan ske över vatten och väglöst land. Tekniken för drönare utvecklas nu snabbt. I princip är det i dag bara lagar och regler som hindrar utvecklingen av nya drönartjänster”.

 

 

 

 

Även Lorenzo Davoli, Design Strategist and Researcher, PhD, som just nu arbetar med ett projekt som kartlägger möjligheterna med molnrobotar och drönartjänster i Norden, tror på att drönare kan vara en lösning för att leverera små paket efter kundens villkor i högre utsträckning:

Lorenzo Davilo”Drones have indeed the potential to solve many delivery problems such as last mile issues in the country as well as to provide many other services to other industries at the same time.  However, the introduction of autonomous systems in people’s every day life is not straightforward.

It will require companies to explore new ways to properly attune these systems and technologies to their context of use. This means learning how to mediate between public and private interests and controversies, anticipating and minimizing possible risks, systemic consequences and costs associated with wrong evaluations and deployments these technologies”

 

 
För att sporra utvecklingen i branschen och öka samverkan korsvis mellan berörda branscher kring frågorna arrangerar Easyfairs Logistics & Distribution 21-22 september på Kistamässan. Där kommer du även att kunna lyssna till Lorenzo Davoli och Fredrik Sand efter varandra på scen under morgonen den 21 september med start 09.15.

Ingen föranmälan krävs och det är fri entré till mässan!
Läs mer och anmäl er till Logistics & Distribution

 

Källa: Teamet som arrangerar branschmässan Logistics & Distribution 2016 genom skribent Ester Fardell