Det finns massor av misstag som e-handlare gör varje dag. Alla av dem kan undvikas med lite noggrann planering.
Och även om du redan har begått några av dessa misstag, är de flesta av dem lätta att fixa.
Genom att undvika dem kommer du kraftigt förbättra upplevelsen för dina kunder.


Vi har samlat 15 av de vanligaste misstagen som e-handelssajter gör, samt råd om hur man undviker eller åtgärdar dem.

1. Bristen på detaljerad produktinformation
När du handlar i en bygghandel, har du fördelen att kunna plocka upp ett föremål, känna på det, titta på det från alla håll, och läsa all information på förpackningen. Shopping på nätet tar bort denna möjlighet.
Åtgärd: Ge så mycket produktinformation som möjligt. Storlekar, material, vikt, mått, och annan relevant information beroende på vad produkten är. Till exempel i en klädbutik, kan du inkludera typ av material, storlekar och färger, en måttabell, skötselråd, och kommentarer om varumärket och designern. Mer beskrivande ord, än bara tekniska termer, kan ha en större inverkan på kunden.

2. Dold Kontaktinformation
Kunderna vill veta att de har att göra med ett riktigt företag när de överlämnar sina kreditkortsuppgifter. De vill veta att om de har ett problem kan de prata med en verklig person och få den hjälp de behöver. Om din webbplats inte ger någon kontaktinformation eller döljer den så att konsumenten inte hittar det lätt, de är mindre benägna att lita på din webbplats och därmed mindre benägna att göra affärer med dig.
Åtgärd: Sätt dina kontaktuppgifter synligt på varje sida på din webbplats. Ge flera sätt att kontakta e-butiken om det är möjligt. Ett kontaktformulär, e-postadress, telefonnummer och postadress. Kom också ihåg att ju dyrare eller mer tekniska produkter du säljer, desto mer troligt att kunden vill ha mer kontaktinformation.

3. En lång eller förvirrande utcheckningsprocess
Detta är ett av de mest skadliga misstagen en e-handelsplats kan göra. Du måste göra det så enkelt som möjligt för dina kunder att lämna över sina kreditkortsuppgifter och slutföra sin beställning. Ju fler steg du sätter mellan att placera ett objekt i sin vagn och faktiskt betala för det, desto fler möjligheter ger du dem att lämna din webbplats utan att slutföra sitt köp.
Den ideala kassan innehåller en enda sida för kunderna att kontrollera sin beställning och ange sin fakturerings-och leveransinformation, och en bekräftelsesida innan de lämnar in sin beställning.
Åtgärd: Följ den ideala modellen så nära som möjligt. Om du måste inkludera andra sidor, försök att göra dem så snabbt och enkelt att fylla i som möjligt. Kombinera sidor om du kan, och använd två kolumner för vissa delar (som att sätta fakturerings-och leveransinformation bredvid varandra).

4. Kräva ett konto för att beställa
Detta anknyter direkt till föregående punkt. Om kunden behöver teckna ett konto innan de kan placera en order, är det ett annat hinder du har lagt i deras väg. Vilket är viktigast för dig: få ordning eller fånga kundinformation? Kom ihåg att det andra alternativet kan innebära att du förlorar många kunder.
Åtgärd: Det finns en enkel lösning  för detta. Istället för att kräva att en kund ska registrera ett konto innan de beställer, erbjud dem möjligheten i slutet av beställningsprocessen. Ge dem möjlighet att spara sin kontoinformation för att göra framtida beställningar lättare. Många kunder kommer att välja att spara sin information, och du kommer inte att köra bort kunder innan de har avslutat sin beställning.

5. Otillräcklig sökfunktion
Om en kund vet exakt vad de letar efter, kommer många välja att använda en sökmotor istället för att sålla kategorier och filter. Du måste se till att sökfunktionen på din webbplats fungerar bra och har filter för att låta kunderna förfina sina resultat.
Åtgärd: Se till att e-handelns programvara du använder har en bra inbyggd sökmotor, eller leta efter plugins för att utöka dess funktionalitet. Helst ska en e-handels sökfunktion låta användarna, Söka efter nyckelord och sedan förfina resultatet baserade på kategorierna din webbplats innehåller. Låt användarna sortera sina sökresultat baserade på enhetliga kriterier (mest populära, högsta och lägsta pris, nyaste punkt, etc.).

6. Dålig kundservice
Detta liknar punkt 2. Du måste göra det enkelt för kunderna att komma i kontakt med dig om de har problem eller frågor. Gör det tydligt hur det bästa sättet att kontakta dig är om de har en teknisk fråga, en försäljningsfråga eller om de vill returnera en vara.
Åtgärd: Använd ett ”biljettsystem” för förfrågningar om kundservice, speciellt om du inte har ett telefonnummer. Se till att du lägger FAQ som täcker de vanligaste frågorna kunderna kan ha.

7.  Små Varubilder
Eftersom konsumenterna inte fysiskt kan hantera de produkter du säljer på din webbplats måste du göra så mycket du kan för att återskapa och förbättra den erfarenheten. Små produktbilder är inte ett effektivt sätt att göra detta.
Åtgärd: Antingen har du stora bilder direkt på produktsidan eller så får kunderna klicka på en bild för att zooma.