På listan över ”Sveriges 99 dyraste sökord” ligger ordkombinationen ”Begravningsbyrå Göteborg” etta. Ett enda klick kostar, enligt en uträkning av optimeringsföretaget Topdog och analysföretaget Semrush, hela 465kr. På listan finns även 7 andra ord relaterade till begravning. Bland annat kommer ”Begravningsbyrå Stockholm” på fjärdeplats (360kr) och ”Begravningsbyråer Stockholm” på en 12:e plats (301kr).

Listan domineras annars av finansiella ord så som ”Låna pengar”, ”Sälja faktura” och ”Lösa lån och krediter”. Längst ner på listan kommer Översättningsbyrå som kostar 169kr per klick.

För många företag är det en ekonomisk omöjlighet lägga 100kr för att få en enda besökare till sin webbplats. Ännu färre har råd med att betala flera hundra för en besökare som man inte med säkerhet vet att kommer genomföra ett köp.

Vad är det då som gör att just dessa två branscher dominerar listan och därmed uppenbarligen har råd att lägga dessa summor?

Svårt att skapa andra kundrelationer

När Breakit presenterade nyheten om de dyraste sökorden bad de Christian Rudolf (Topdog) om en kommentar. Han menade att det främst handlar om svårigheten för begravningsbyråer att skapa kundrelationer vilket gör att man istället får satsa på att investera i söktrafik. Samtidigt är det en tjänst som kostar en hel del.

En normal begravning kostar mellan 40-50.000kr vilket gör att företagen har marginaler att ta av. Det är ytterst få produkter eller tjänster som privatpersoner söker efter på internet som säljs till dessa nivåer.

Långsiktig relation

Som företagare bör man inte enbart titta på det enskilda köpet som kunden gör och ställa detta mot annonskostnaden. En del produkter och tjänster skapar en tydlig långsiktig relation till kunden vilket därmed gör att varje kund är värd en hel del. Detta kan exempelvis ses inom fakturaköp. Av de tio dyraste sökorden är fyra inom detta område.

Konvertering

En annan orsak till att företag inom finanstech kan betala så mycket per klick är att konverteringen är högre än inom E-handel. Skulle varje klick resultera i en betalade kund skulle självklart E-handlarna kunna lägga mer pengar på denna annonsering. Men konsumenter besöker gärna flera E-butiker, jämför priser och läser recensioner innan man bestämmer sig. Risken är då att de inte köper i den butik som man kom till via den köpta annonsen. Inom finanssektorn är konverteringen högre vilket kan bero på att det är betydligt tråkigare att låna pengar än att shoppa.

”Det (Låna pengar) är något som många tycker är tråkigt och säkert gärna googlar fram utan att leta så hemskt mycket aktivt” säger Christian i en kommentar till Breakit.

Höga marginaler

En av orsakerna till att begravningsbyråer kan lägga så stora summor på Adwords är alltså att de har marginaler som tillåter detta på den tjänst som de säljer. Detta återspeglar sig även i varför det är så dyrt att annonsera inom lånesegmentet.

Att det är så få ord relaterade till E-handeln på listan handlar just om de låga marginalerna. Många produkter kostar inte mer än några kronor att annonsera på. Men marginalerna är så pass pressade att det ändå inte är värt att annonsera.  En väg att gå för att kunna lägga större summa på annonserna på Google är därmed att öka marginalerna och det totala värdet per kund.

Det är som Jonas Carlström sammanfattar det i artikeln ”Den E-handlare som kan spendera mest för att få en kund – vinner”

”När värdet per kund ökar så förändras allt. Du kan investera i ny trafik och marknadsföring som kostar upp din nya nivå”.