Facebook testar e-handels annonser med köpkanpp – Shoppable Ads

Kommer snart för facebookanvändare: nyhetsflöde och mobilannonser med minikataloger.

Med början denna vecka, kommer användare att se ”minikataloger” med produktlistor som är helt skild från nyhetsflödet. Dessa listor kommer att anpassas för användare beroende på deras intressen och Facebook-aktivitet. Tillgång kommer inledningsvis att begränsas till en liten grupp av återförsäljare.

Idén är att bygga en infrastruktur för shopping på Facebook.

Det sociala nätverket inför även en annan funktion som gör det möjligt för varumärken att erbjuda ett urval av produkter genom Facebooks mobilannonser; användarna kan köpa varor från butiker utan att lämna Facebook.

Facebook får sällskap i sina e-handel från konkurrenter som Twitter och Pinterest.
I september ingick Twitter partnerskap med e-handelsplattformar Shopify, Demandware och BigCommerce. Någon webbutik som använder dessa tjänster kan nu sätta in en köpknapp i sina tweets. Förra veckan utökade Pinterest sin egen köpknapp kallad buyable Pins, genom BigCommerce och andra e-handelsföretag.