Bättre insikter i köpprocessen

För att få bättre insikter i kundernas köpprocesser har Google Analytics utvecklat sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Google arbetar hela tiden med att utveckla sina verktyg men en av de största förändringar som har skett den senaste tiden är just e-handelsspårningen. Den nya funktionen gör det möjligt att förbättra konverteringsgraden med hjälp av den insamlade data. Man får en förståelse för exakt var i köpprocessen som man tappar kunden och en möjlighet att djupdyka i de olika produkternas prestationer.

För marknadsförare, annonsörer, analytiker och i stort sett alla som är involverade i e-handel ger detta helt nya insikter. Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) gör det möjligt att följa användarna genom hela sajten. Data spåras nu vid varje steg istället för endast vid betalningsbekräftelsen.

 

Exempel på rapporter:

  • Produktvyer från en produktlista
  • Klick på produkter i en produktlista
  • Lägga till/ta bort produkter från en varukorg
  • Återbetalningsdata (vilka produkter returneras mest)
  • Klick på kampanjergoogle_analytics_graf

Implementera förbättrad e-handel (enhanced ecommerce)

Mycket av värdet i förbättrad e-handel ligger i att implementera det korrekt. Initialt bör man ta reda på vad man vill spåra och på vilken detaljnivå. Detta är individuellt för varje företag. Därefter är det viktigt att kommunicera med utvecklarna för att få en god förståelse för din e-handelsplattform. Här kan du djupdyka i hur förbättrad e-handel implementeras.

Fakta om Johanna Knöös på TopVisible:

topvisible-johannaJag är i grunden en utbildad systemutvecklare. När jag skrev mitt examensarbete fick jag upp ögonen för sökmotoroptimering och valde därför att inrikta mig på webben och digital marknadsföring. Jag har tidigare arbetat med webbutveckling och är nu SEO-konsult på en byrå i Malmö som heter TopVisible.

Som SEO-konsult arbetar man med en bred variation av företag i olika branscher och kommer ofta i kontakt med e-handlare. Jag har märkt att de ibland upplever kunderna på nätet som väldigt svåra att förstå. De lyfter produkter in och ut från varukorgen och ofta besöker de en webbplats flera gånger innan de genomför ett köp. När de väl har bestämt sig för att köpa varan och får hem den väljer de att returnera den.