Black Friday, Cyber Monday och därefter julrush. Hösten bjuder på flera peakar och det gäller att som e-handlare vara förberedd. Det är mycket man kan göra för att underlätta och effektivisera, för i slutändan förväntar sig kunden samma service och köpupplevelse oavsett peak eller ingen peak.

Black Friday – sedan ett par år tillbaka ett välkänt begrepp även i Sverige – har blivit en stor dag inom handeln där fler och fler hakar på trenden med att prissänka rejält på utvalda produkter.

Även om Black Friday främst riktar sig mot detaljhandeln så har det visat sig att även onlinehandeln hakar på denna dag och ökar sin försäljning med rabatter och erbjudanden. Cyber Monday (samma sak fast online) infaller endast några dagar senare och många e-handlare passar på att slå på stort och kombinera de två dagarna.

Handeln (detalj och online) ökar alltså sin försäljning rejält under dessa dagar som infaller sista helgen i november. Men alla dessa ordrar ska paketeras och skickas iväg till kunderna – vilket inte görs av sig själv.

Företag inom 3PL , lagerhållning och logistik vittnar om att dessa dagar blir mer stressiga för varje år, och stor vikt läggs på att planera i god tid i förväg. Men även företag som inte själva sköter logistiken och paketeringen står inför en utmaning, ingen vill riskera att ens leverantörer inte levererar och håller måttet.

Förpackningsbehoven ökar normalt sett under sista kvartalet, och under de senaste åren har detta ökat avsevärt.  Det gäller att vara förberedd och inte dra igång större förändringar under denna period.

Undvik huvudvärken vid Black Friday och Cyber Monday – ta del av våra tips;

  • Effektivisera packprocessen med en ergonomisk packstation
  • Optimera ditt förpackningssortiment. Less is more!
  • Förutse prognoser så tidigt som möjligt
  • Se över din lagerhållning – minska plocktider och öka kapaciteten av lagerytan
  • Öka förpackningsflödet och hantera ordrarna online
  • Reducera kostnader med smartare emballage – och glöm inte returemballagen!
  • Leverera inte bara den beställda produkten – presentera den på ett trevligt sätt med förpackningen och öka samtidigt kundupplevelsen

Pst! Ny hemsida fylld med smarta emballage

1 november lanserade Boxon en ny hemsida med bättre överblick av vårt produktsortiment, effektivare sök samt smidigare beställningsprocess. Testa själv – www.boxon.se/produkter.