Del 3: Så bygger du förtroende för din utländska webbshop

I de två tidigare delarna av vår artikelserie Den internationella e-handelsresan, tipsar Henrik Hansen på MakesYouLocal om hur du kan avgöra om din e-handel är redo för en utländsk expansion, samt vilken marknad som i sådana fall kan vara lämplig att börja med. I den här artikeln ligger fokuset på nästa steg i processen: hur gör man gör för att på ett framgångsrikt sätt bygga upp ett förtroende hos sin nya marknad?


Vad krävs för att din webbshop ska uppfattas som professionell och trygg?


Bygga förtroende
En grundförutsättning för att dina nya internationella kunder skall handla i just din butik, är förtroende. Din webbshop och ditt/dina varumärken är sannolikt relativt okända på den nya marknaden, och just därför kommer dina presumtiva kunder att leta efter information som bekräftar att detta är en seriös webbshop som levererar i tid och som går att få tag på i fall något inte går som förväntat.


Den följande listan kan ses som ett förslag på områden som ingår i en bra lokalt anpassad webbshop.

  • Språk och tonalitet – ger din webbshop ett professionellt intryck? Är texterna och innehållet korrekt översatt och är tonaliteten anpassad till marknaden?
  • Frakt och leverans – ta reda på hur dina internationella kunder vill ha varorna levererade. Vilka lokala fraktbolag bör du erbjuda och vad är en acceptabel leveranstid?
  • Returhantering – hur vill dina kunder returnera varorna i fall något är fel? Vad behövs för att underlätta arbetet och säkerställa en smidig retur?
  • Lokal adress och telefonnummer – En viktig ”trygghetsmarkör” är en lokal adress och ett lokalt nummer, det indikerar transparens och det uppskattas av alla konsumenter oavsett marknad.
  • Lokal kundtjänst – vill du erbjuda kundtjänst på respektive språk eller inte?
  • Lokala betalsätt – Hur vill dina kunder betala? Direkt via banken, kortbetalning eller via mobilbetalning?

Vill du ha en egen kostnadsfri kom-igång guide – så går den att hämta här

En professionell webbshop konverterar bättre och vi brukar alltid rekommendera att du har en hög lägstanivå vid lansering internationellt för att ha en bra grund att stå på. Den grunden kan du sedan bygga vidare på genom att optimera och effektivisera, i takt med att din erfarenhet och kunskap om den nya marknaden och kunderna ökar.

I nästa, tillika den avslutande delen av artikelserien, fokuserar vi på tiden efter lansering. Det handlar om optimering och ständiga förbättringar. Har du tur hittar dina nya kunder dig direkt, men kanske behöver de lite hjälp på vägen? Håll utskick efter nästa inlägg!

Vi på MakesYouLocal är alltid nyfikna – och du är välkommen att höra av dig till oss om du har frågor eller andra funderingar. Du når mig, Henrik, på 0705 53 58 50 eller på henrik@makesyoulocal.com

Fler artiklar i serien:

Del 1: Den internationella e-handelsresan

Del 2: Vilken utländsk marknad passar dig?