Claus M. Christensen VD på Clearhaus  kommenterar framtidens betallösningar.

  1. Vilka tror du är de största trenderna vi har att vänta oss inom betalning?

Det har skett stora framsteg inom betallösningar under de senaste åren. Vi ser en stor trend mot mobila betaltjänster som till exempel Apple Pay där kunder kan betala med sina telefoner utan att behöva ange kortnummer eller personlig information varje gång de gör ett köp. Kunder efterfrågar i allt större grad enklare, snabbare och säkrare betalningsmetoder.

 

  1. Det finns alltid en oro beträffande att nya betalningar är mindre säkra – hur ser du på det?

Eftersom de nya betalningsmetoderna ofta är baserade på biometrisk identifikation så som Touch ID och Face ID är de ofta säkrare än många traditionella betalningssätt. Tack vare dessa identifikationsmetoder har antalet bedrägliga transaktioner minskat. Vi tror att dessa säkerhetsfunktioner kommer att öka ytterligare inom närmaste framtid.

 

  1. Hur tror du framtidens betalningslösningar kommer att skapa möjligheter för handelsbranschen (butik & e-handel)?

Vi kan redan se många nya appar så som Uber där kunder kan betala smidigt för sina resor. Flera traditionella webbshopar har också implementerat så kallade ’one-click checkouts’ med Apple Pay, eftersom det ökar konverteringsfrekvensen. Vi kan också se en trend i prenumerationsbaserade betalningar. Spotify är ett bra exempel, men nu kan vi även se att flera industrier börjat med prenumerationsbaserade betalningar.

 

Clearhaus är ett inlösenföretag grundat 2011. Vi specialiserar oss på att erbjuda betallösningar för webbutiker över hela Europa. Vi är teknikdrivna och kundcentrerade