E-handelskunder vill i allt större utsträckning själva avgöra när och var deras paket ska levereras. De ställer krav på precisa tidsangivelser snarare än oprecisa tidsintervall för beräknad leverans. Skärpta leveranskrav är bara en av de trender som ställs på framtidens logistikaktörer.

–Tre tydliga trender präglar framtidens logistik; integration bakåt i logistikkedjan, konsumentdriven logistik och informationslogistik.

För att e-handlare ska kunna erbjuda sina kunder den valfrihet de önskar krävs att samtliga interna system, exempelvis affärssystem, lagerhanteringssystem och orderhanteringssystem, är integrerade fullt ut. Det ger kunden den sömlösa e-handelsupplevelse de efterfrågar, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

 

Affärsutveckling i samverkan med e-handlare

–Logistikaktörer har traditionellt sett anpassat sina processer utifrån vad som är mest optimalt och effektivt för dem. Nu är det istället kunden som sätter spelreglerna genom att ställa specifika krav angående när och var de vill ta emot sitt paket. Det ställer höga krav på logistikaktörernas utvecklingsförmåga och snabbrörlighet.

Trenden innebär bland annat att logistikaktörer i ökad utsträckning bör affärsutveckla tillsammans med, snarare än för, sina kunder. För att bibehålla sin konkurrenskraft bör framtidens logistikaktörer verkligen omfamna och ta till sig dessa tre starka trender, säger Arne Andersson.

–Framväxten av tjänster som gör det möjligt för kunden att följa och spåra sitt paket är hälsosam när logistikaktörer levererar paket till företag, men mot konsumenter är den ett tecken på att systemet inte fungerar. Konsumenten förväntar sig ett tydligt leveranslöfte som hålls. Om konsumenten har full tilltro till logistikaktören och känner sig helt säker på att deras paket levereras i tid så behöver de inga uppdateringar om var paketet befinner sig på vägen till sin mottagare, säger Robin Gustafsson, vd och grundare av Avensia.

 

Välkomnar innovativa lösningar

Ytterligare en trend är innovativa lösningar för last-mile delivery, alltså lösningar som säkerställer att paketet fraktas den sista sträckan fram till mottagaren. På senare tid har flera nyskapande lösningar lanserats, exempelvis möjligheten att hämta paketet i ett automatiserat paketskåp eller att få det levererat i mottagarens bil.

–Ingen lösning har hittills utkristalliserat som en klar vinnare. Det är bra att många nya smarta lösningar dyker upp, jag hoppas att flera av dessa överlever så kunden kan erbjudas många olika alternativ när det är dags att hämta ett paket, säger Robin Gustafsson.

 Källa: e-commerce Stockholm 2016 mässtidning, Annika Wihlborg