Från klick till köp – Hur handlar svenska och europeiska konsumenter online?

Allteftersom handeln på nätet ökar blir det viktigare för e-handlare att förstå hur konsumenter shoppar online. Framförallt är det intressant att veta hur lång tid det tar för kunder att efterforska produkter och sedan klicka på köp.

Prisjämförelseportalen ShopAlike har därför genomfört en studie över sina 13 europeiska plattformar och tagit reda på hur lång tid det tar för konsumenter att genomföra ett köp online. Bland studiens resultat kan man se att den genomsnittliga tiden det tar för svenskar att genomföra ett köp online är 5 dagar, 22 timmar och 27 minuter, vilket också stämmer väl överens med det europeiska genomsnittet.

Däremot hittar vi europas snabbaste onlineshoppare hos våra grannar i Finland, där det shoppare endast 3 dagar, 13 timmar och 12 minuter för att klicka på köp. Tiden det tar att genomföra ett köp beror självklart på vilken typ av produkt som konsumenten söker.

De produkter som tar längst tid att besluta om är produkter till barn

ShopAlikes studie visar att europeiska konsumenter tar relativt snabba beslut om produkter som ytterkläder och handdukar. De produkter som tar längst tid att besluta om är produkter till barn. Det kan till exempel ta upp emot 14 dagar och 12 timmar för en förälder att besluta om vilken bilbarnstol som ska inhandlas. För svenskarna specifikt tar det även extra lång tid för att besluta sig om julens tomtedräkt, vilket tar närmare 16 dagar från klick till köp.