Jag har haft det sanna nöjet att arbeta med en mängd hungriga entreprenörer som har tagit sin e-handelsverksamhet från att vara en liten diffus idé till ett realistiskt och väloljat maskineri.

Mer trumpet har jag även mött de som trots sina stora ambitioner kanske inte lyckats att lyfta sin e-handelsverksamhet till de mål som är uppsatta och därför förblir deras webbutik en i mängden med endast ett par ordrar i månaden.

Man kan inte låta bli att reflektera kring vilka faktorer som avgör – vad som skiljer den ena verksamheten som siktar och träffar från den andra verksamheten som trots hårt slit siktar och missar.

Det borde väll vara så – om man har samma ekonomiska förutsättningar, samt samma mängd branscherfarenhet då borde väll resultaten blir detsamma? Nej. så enkelt är det nog inte.

Jag har under min tid som e-handelsrådgivare uppmärksammat några framhävande faktorer som jag tänkte dela med mig av;

 

Teknikens ”must have” vs ”nice to have”

Som blivande e-handlare så kommer man vid avstampen stå inför valet av kvalet bland mängden e-handelsplattformar. Snabbt inser man att det är en djungel därute. Leverantörerna presenterar plattformspecifikationerna och paketinnehållsförteckningarna som är oändliga och oftast obegripliga för en nybliven e-handlare. Ivrig att starta igång och med goda intentioner begår man här sin första försummelse.

Välj en e-handelsplattform som stödjer de verksamhetsstrategier som är uppsatta snarare än att stirra dig blind på hur många och hur coola funktioner plattformen inkluderar, eller hur många och snygga designmallar man kan välja mellan.

Jo absolut, vissa saker är hygien. Plattformen bör som utgångspunkt stödja de mest grundläggande funktioner, struktur och integrationsmöjligheter till de stödsystem du behöver.

Fundera över vilken teknik som är absolut nödvändig för din e-handel och vad som är nice to have. Utgå alltid från dina verksamhets- och försäljningsstrategier och bocka av eller efterfråga funktionalitet som stödjer dessa.

 

Planerar ditt sortiment

När man startar en ny e-handelsverksamhet, förutsatt att man tidigare inte har jätte mycket erfarenhet av onlineförsäljning, så är sortimentsstrategi och lagerhantering förmodligen det sista man tänker på.

De flesta kommer förmodligen istället spendera merparten av sin tid och uppmärksamhet på att etablera och förstärka sitt varumärke samt sköta den oundvikliga mängd administration som har med teknik, transport, kundservice och bokföring att göra. Absolut, även dessa arbetsmoment är viktiga grundstenar till en lyckad helhet och kräver därför ens fulla uppmärksamhet – lika så behöver ditt sortimentet grundlig omtanke och kärlek.

I slutänden, spelar effektiv lagerhantering och strategisk sortimentsplanering en väldigt primär roll i din webbutiks framgång.

Se till att lagerhålla de varor som du vet är snabbrörliga och som utgör den största delen av försäljningen. Detta kräver insikt och långsiktig planering. De varor som inte säljs i samma hastighet bör presenteras och placeras strategisk i webbutiken.

Samtidigt som du nu har järngrepp över lageromsättning, se även till att vara förbered på matcha oförutsägbar efterfrågan – när som helst.

 

Skapa bra innehåll

Länge har man diskuterat vikten av innehållsmarknadsföring, att e-handlare bör lägga mer fokus på området – göra det bättre och oftare. Håller jag med? Absolut!

Dagens konsumenter är mer medvetna än någonsin. Man bryr sig om produkter, tjänster och företag som kan inbringa någon form av mervärde i vardagen. Man vill ha tydliga och övertygade fördelar. Endast då kan man tänka sig att bli en trogen och återkommande kund.

Anamma därför innehållsmarknadsföring och jobba aktivt och kontinuerligt med att presentera relevant, sökord-rikt budskap som är både kraftfull och övertygande.

Övriga komponenter i din webbutik (design, grafik, etc.) är en sekundär stödfunktion till det faktiska innehållet. En blå eller grön bakgrund, det ena eller andra typsnittet kommer inte vara anledningen till konvertering – men dina säljande och seo-optimerade texter kommer förmodligen vara det.

 

Vårda dina kunder

Ja du har hört det förut men det tål att upprepas: det kostar mycket mer att värva en ny kund än att behålla en befintlig. Det lönar sig därför att ”gräva där man står”.

Kundnöjdhet och lönsamhet är ofta två index som går hand i hand.

Levererar du mervärde så kommer dina kunder att vara dig trogen och återkommande, ge dig bra feedback, vara mindre priskänsliga och referera dig till sina nära och kära.

Börja direkt – skapa dig hållbara rutiner gällande kundsegmentering och rikta relevant och specifik kommunikation direkt från start.

 

Spendera sparsamt

Det kan vara väldigt kostsamt att starta och driva e-handel, speciellt i startfasen när ordrarna är knappa. Alla investeringar, oavsett om det är för webbdesign, funktionsutveckling eller marknadsföring kan snabbt ackumuleras och rinna iväg.

Var därför sparsam i etableringsfasen. Se till att bekräfta din affärsidé först, innan du gör nödvändiga investeringar.

Har du begränsade ekonomiska resurser men vill starta igång en komplett webbutik, med Klarna CheckOut och Paloma inkluderat utan start- eller löpande kostnader, så skall du prova eValent StartUp – som även hjälper dig att nå dina första 100 000 kr i omsättning.

 

Glad e-handel!

– Josef Abou, Rådgivare och Partneransvarig på eValent Group AB