Tro det eller ej, men en framgångsrik e-handel använder sig utav psykologi. Jag har under mina år träffat en rad olika e-handlare som har skapat fantastiska webbplatser med schysst innehåll men som tyvärr inte säljer. Jag tänker dela med mig utav fyra värdefulla tips hur du som E-handlare med enkla medel kan öka din försäljning på webben.

 

Sociala medier

Är du verkligen helt säker att du använder dina sociala medier på ett effektivt sätt? Ställ in så att du automatiskt blir uppdaterad så fort ditt företag eller dina produkter omnämns i sociala medier, det ger dig en möjlighet till att följa upp din varumärkesspridning, det är också ett sätt att kunna analysera och bearbeta hur information på din webbplats används och sprids. Detta är ett utmärkt sätt att ge er kundservice en extra touch för att besvara klagomål eller för att besvara frågor.

 

A/B Testing

Absolut varje aspekt av din webbplats kan förbättras, inklusive bilder, rubriker, produktbeskrivningar och till och med den övergripande designen. Det finns alltid utrymme till förbättringar. Innan du kör igång med att A/B testa din e-handel för att se vad som funkar och inte funkar så är det viktigt att du inte gör alla ändringar på samma gång, det kommer då att resultera till att du inte vet vad som är effektivt och inte. Planera ungefär två veckor för varje förändring så att du kan samla på dig tillräckligt med data för att fatta ett beslut. Kör sedan igång med en komponent i taget.

 

Kartläggning

Vad händer om du kan spåra de delar av din webbplats där köpare hängde ett tag? Skulle det hjälpa dig att bättra på information eller struktur på sidan där din besökare valde att kliva av? Med hjälp av kartläggning så kan du hålla koll på de delar av din webbplats som besökarna verkligen älskar och inte älskar. Klickinformation samlas för att ge dig en fullständig bild av vad dina köpare verkligen vill se. 

Du kan också spåra var dina besökare kommer ifrån och hur länge de besökte respektive sida. ed andra ord, om du använder dina sociala medier för marknadsföring, kan du upptäcka hur många som klickade på ditt erbjudande och hur länge de stannade. Detta hjälper dig att bestämma vilka sociala medier du bör fokusera på och hur.

 

Skapa leads

 

Sanningen är att 99% av dina första besökare på din e-handelsplats inte har för avsikt att göra ett köp. Acceptera denna statistik och jobba på att få de till kund nästa gång, och gör något åt det. 

Skapa ett erbjudande som kan läggas till på din webbplats för att samla in information. Vissa webbplatser genererar en popup när en kund kommer in på webbplatsen, med hjälp av popup så kan du samla in nya besökares e-postadresser genom att erbjuda en liten rabattkod. Denna popup kan vara värdefull för att samla in nya besökares information innan de väljer att klicka sig ur din E-handel.  Du måste övertyga besökarna om att ge dig kontaktinformation så att de kan hålla sig uppdaterade om dina produkter. 

 

 

Slutligen, mitt namn är Jonathan Borteij och jag har expertis inom digital marknadsföring och jag är nyfiken hur det går för dig. Du har möjlighet att kontakta mig via Linkedin och jag hjälper dig gärna om du har frågor.