Hur du drar nytta av den svenska e-handelsrevolutionen

Under det senaste årtiondet har Sverige långsamt kommit ikapp Silicon Valley när det kommer till att framavla framgångsrika tech-startups.

Men det är inte bara musikstreaming som Spotify och kommunikationsverktyg som Skype som har tagit Sverige in i rampljuset. Det finns även många innovativa e-handelsstartups som gör det enklare för oss alla att bläddra runt och köpa varor.

Så, vad kan vi lära oss från dessa e-handelsföretag när det kommer till att sätta fart på vår egna försäljning?

Interagera med andra företag: Medan det går att jobba ensam så blir det så mycket enklare att få till starka säljresultat om vi interagerar med andra företag, som den innovativa säljplattformen Tictail. Sen Tictail grundades i Stockholm för fem år sedan har det växt till att bli en av landets mest dynamiska e-handelshemsidor. Tictail har gjort detta genom att erbjuda en social e-handelsplattform där användare kan köpa produkter från små butiker från över 140 länder över hela världen.

Till skillnad från liknande företaget Etsy så har Tictail strikta regler för hur ’handgjorda’ produkterna är, vilket innebär att Tictail har ett bredare omfång för att locka till sig småföretag. Detta tillsammans med ett användarvänligt gränssnitt och elegant minimalistisk estetik har gjort företaget till en global fullträff, vilket bland annat har lett till att Tictail nu till och med har kontor och en fysisk butik i New York.

Tänk globalt: Det är tack vare plattformar som Tictail som småföretag i Sverige kan nå ut till en global målgrupp. Så oavsett om det rör sig om hur självständiga modeikoner som Ida Klamborn hittar nya kunder eller om det handlar om hur svenska konsumenter hittar något som inte går att hitta på den lokala marknaden så finns det nu fler alternativ än någonsin förut.

Det är lätt hänt att man fastnar i träsket där man konkurrerar med andra liknande företag på en lokal nivå, men om vi är villiga att ta oss ut på en global arena så kan vi maximera vår försäljning och nå kunder på platser vi inte trodde att vi tidigare kunde nå. Verktyg som Google Analytics gör det mycket enklare att få insikt kring din målgrupp och vad de letar efter, oavsett var de befinner sig!

Gör det enkelt att betala: Vi måste också tänka på att göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att känna sig säkra när de genomför betalningar på nätet. Svenska faktureringsföretaget Klarna har gjort det enkelt och säkert för oss alla att betala för varor på nätet.

Företaget drar nu in över $10 miljarder i nätförsäljning och det har blivit en av de så kallade ’fem enhörningarna’ på den svenska startupscenen tillsammans med Spotify, Skype och datorspelsutvecklarna Mojang och King. Medan det kanske inte är lika glamoröst så visar det att kundens trygghet och säkerhet alltid är en av de viktigaste delarna av e-handeln.

Onlinelösningar i den riktiga världen: Många av de mest framgångsrika svenska startupsen har hittat framgång genom att ta bort fysiska beståndsdelar från transaktioner, vilket har hjälpt Spotify och Mojang att bli bäst i världen på det de gör. Svenska onlinecasinon som SverigeAutomaten gör detsamma genom att erbjuda ett sätt för folk att spela på spelautomater och bordspel, vilket bevisar att det är få aktiviteter som inte kan anpassas till en digital miljö.

Alla dessa dynamiska företag har hjälpt Sverige att bli en levande e-handelsnation med onlineintäkter på svindlande €8.5 miljarder för år 2016. Och nu när 67% av alla svenskar handlar varor online är det uppenbarligen så att Sverige visar vägen för hur man gör e-handel, oavsett om det rör sig om boutique-mode eller de senaste casinospelen.