I veckan träffade vi Hossein Sadr, grundare till världens största mattföretag på nätet – CarpetVista. Hossein flyttade från Iran till Sverige och startade tidigt ett grossistföretag som sålde mattor till bland annat IKEA. Detta företag köptes upp av externa investerare med förbehållet att Hossein inte fick syssla med grossistverksamhet inom mattbranschen. Han var dock fri att sälja mattor till konsument – vilket han också gjorde. CarpetVista är idag världens största mattbutik på nätet.

Här kan du höra hela intervjun eller lyssna där poddar finns – sök efter E-commerce SUCCESS.

Produktkännedom – en nyckel till framgång

I intervjun berättar Hossein att en av de viktigaste sakerna för att man ska lyckas med e-handel är att man kan sin produkt. Hossein som redan sålt mattor i flera år visste vad han gav sig in på när han startade CarpetVista. Trots att han var säker på sin sak, så frågade han innan starten sina vänner om råd. Alla avrådde honom från att starta företaget. Vid självförtroende och stor kunskap i ryggen överbevisade Hossein alla i sin omgivning och var med om en framgångsaga som många bara drömmer om.

Tre råd till den som ska starta e-handel

Hossein ger i intervjun tre värdefulla råd.

  1. Fokusera på produkt och produktsortiment. Det måste vara tillräckligt nischade produkter, ha hög marginal/täckningsbidrag , lätta att förpacka, fungera internationellt och ha ett eget varumärke.
  2. Ha en tydlig plan och utarbeta en affärs-, marknads- och e-handelsstrategi. Även affärsmodellen måste vara extremt tydlig.
  3. Se till att omge er med kompetent folk med rätt inställning och med 100% fokus. Det går inte att bedriva en framgångsrik e-handel med vänsterhanden utan e-handel är en verksamhet för sig som kräver 100% fokus.

Mer om dessa råd, kan ni höra i intervjun.

____________

Om podden

I podcasten: E-commerce SUCCESS – podden om framgångsrik e-handel, träffar vi erfarna e-handlare som berättar om sin och sitt företags framgångsresa.