I veckan lanserade podden E-commerce SUCCESS det tredje avsnittet av podden om framgångsrik e-handel. Denna gång träffades John Ekström, grundare av företaget John Henric. De startade för över 10 år sedan med grossistförsäljning av manliga assessorer då John av en slump sprang på en italiensk klädtillverkare. I bakhuvudet fanns hela tiden en dröm om att starta egna varumärkesbutiker, vilket de också gjorde. De lanserade butiker på Stureplan, i Milano och i Paris. Strategiskt bra läge, ett brett sortiment och en given succé. E-handeln gick desto trögare.

Här kan du höra hela intervjun eller lyssna där poddar finns – sök efter E-commerce SUCCESS.

Från grossist till e-handel

John och hans medgrundare Nicklas väntade länge med att lansera en seriös e-handel. De hade hela tiden haft en webbshop, men de arbetade inte med den och den var riktigt dåligt gjord. Först 2015 valde de att lansera e-handel på riktigt, men blev initialt besvikna över kundtillströmningen. Med 15 framgångsrika butiker hade de förväntat sig mer. Men ingenting kom gratis. John körde på och valde att lära sig så mycket han bara kunde om SEO och inom Google Ads. Under det andra verksamhetsåret nådde de imponerande 15 msek. Mer om vad John gjorde för att lyckas och om deras framtida mål kan ni höra i avsnittet.

Tre råd till den som ska starta e-handel

Här är tre råd från John Ekström:

  1. Vill du bli bra på något – kör stenhårt och ge 100%. Det finns inga genvägar.
  2. Du kan bli bäst även om du inte kan allt idag. Spåra allt och lär dig så mycket du kan längst med vägen. Drivet är viktigare än din grundkunskap.
  3. Beta av punkt för punkt. Många bäckar små ger resultat, så tvivla inte för att inte allt händer direkt.

Mer om dessa råd, kan ni höra i intervjun.

____________

Om podden

I podcasten: E-commerce SUCCESS – podden om framgångsrik e-handel, träffar vår värd, Jonny Rosengren, erfarna e-handlare som berättar om sin och sitt företags framgångsresa.