I denna intervju med Kristoffer Väliharju, CEO på Cdon.com, berättar han om sin syn på framtidens e-handel. Han tror att marknadsplatser kommer att ha en central roll då konkurrensen växer allt mer. Marknadsplatsen kan hjälpa mina och medelstora e-handlare att nå ut till nya kunder till en anskaffningskostnad lägre än vad de själv kan prestera.

Här kan du lyssna på podden, som även finns på alla ställen där du i vanliga fall lyssnar på poddar.

Kristoffers karriärresa

Kristoffer började sin karriär på Dell och han arbetade sedan på Dustin innan hans karriär på Cdon startade. När han började på Cdon så var det som COO. Redan tidigt flaggade han för dåvarande VDn att om han någon gång skulle byta jobb, så var Kristoffer intresserad av VD-posten. När dagen kom fick han chansen. I november 2018 tillträdde han som CEO.

CDON vs AMAZON

När man intervjuar någon som är högt uppsatt på nordens största varuhus som även råkar vara ett varuhus så kan man inte annat än ställa frågan om Amazon. När spås de komma till Sverige och utgör de ett hot för Cdon? Kristoffer svarar blygsamt att han inte är rädd – men att han respekterar bolaget och dess storlek. I intervjun förklarar han också varför han tror att Cdon har en stor konkurrensfördel.

Tre råd till den som ska starta e-handel

I intervjun ger Kristoffer Valiharju tre stycken råd till någon som ska starta en framgångsrik e-handel:

  1. Förstå din marknad, så att du lyckas skapa värde för kunden.
  2. Designa din kundupplevelse från början.
  3. Bygg ditt företag runt kundupplevelsen och inkludera alla faktorer som kan bidra.

Mer om dessa råd, kan ni höra i intervjun.

____________

Om podden

I podcasten: E-commerce SUCCESS – podden om framgångsrik e-handel, träffar vi erfarna e-handlare som berättar om sin och sitt företags framgångsresa.