Sista veckan i november rivstartar julhandeln när HUI utser årets julklapp 24 november och Black Friday infaller 27 november (USA:s största shopping- och readag som även börjar få genomslag på nätet i Sverige). 

Hur kan man som e-handlare ta vara på detta ökade intresse och vad kan man konkret göra för att öka sin försäljning under julhandeln? Vi har samlat åtta tips som vi hoppas ska vara snabba och enkla att genomföra – så att ni får en riktig skjuts i julhandeln.

Så kan du öka din försäljning under julhandeln – åtta konkreta tips:

  • Mejlutskick
    Skicka ut julanpassade nyhetsbrev med vassa julklappstips
  • Julanpassade felsidor
    Se till att ha en julanpassad 404-sida – ta vara på all trafik som kommer till en felsida i butiken med riktade julbudskap
  • Rabattkupong
    Skicka med en rabattkupong i din leverans – som uppmanar till merköp och att komma tillbaka till butiken innan kupongen slutar att gälla
  • Google
    Gasa på Google AdWords – det är det snabbaste sättet att få mer trafik och mer försäljning, ta även med ord som “rabattkod”, “kod” och “fri frakt” i kombination med er butik och er kategori så ni kan fånga upp julklappsshoppare som letar efter bästa dealen
  • Julmingla på nätet
    Var extra aktiva i era sociala kanaler och dela julanpassat material
  • Paketinslagning
    Erbjud inslagning av paket och lyft fram och sälj presentkort, som i sin tur leder till fler beställningar över tid
  • Julpynta din webbshop
    Pynta din webbshop precis som man pyntar ett skyltfönster – kanske kan du t ex ha en julkalender på förstasidan med ett nytt erbjudande eller et nytt julklappstips varje dag
  • Specialanpassade sidor
    Bygg specialanpassade sidor med julklappstips för olika målgrupper, som ”julklappar till mamma”, ”julklappar till pappa” och  julklappar i olika prisklasser– så det blir enkelt för kunden att köpa sina julklappar i din butik

 

Lycka till med julförsäljningen!