Några snabba frågor till Karin Brynell, VD Svensk dagligvaruhandel

Träffa Karin Brynell, VD Svenskdagligvaruhandel

Vilka är egentligen de allra viktigaste frågorna inom dagligvaruhandeln just nu? Hur har konsumentmönstret förändrats de senaste åren? Och vilken påverkan har digitaliseringen haft på de starkaste trenderna idag?

Karin Brynell, VD på Svenskdagligvaruhandel har genom hela sin karriär arbetat med frågor som produkt- och varumärkesutveckling och konsumentfokus. Brynell menar att dagligvaruhandeln har utökat sina sortiment de senaste år för att kunna möta det nya konsumtionsmönstret. Läs intervjun med Karin Brynell där hon svarar på de största frågorna inom branschen just nu, och om dagligvaruhandelns viktiga roll i arbetet för att till 2030 enbart tillverka fossilfria eller återvunna förpackningar.

Hur ser du på framtiden inom förpackningar i livsmedelsindustrin? 

Utgångspunkten är att förpackningen fyller en väldigt viktig funktion när det gäller livsmedel. Den ska inte bara sälja produkten utan även skydda den och förlänga hållbarheten. Det finns ett stort fokus på att minska matsvinnet och då är rätt förpackning viktig. Men ökat fokus på hållbarhet generellt gäller naturligtvis också livsmedelsförpackningar.

 

Vilka är de hetaste trenderna inom dagligvaruhandel just nu (generellt)?

De senaste åren har vi kunnat se att café och restaurang har vuxit betydligt mer än dagligvaruhandeln. Det är dels ett tecken på att konsumenterna har relativt god ekonomi, men även ett förändrat och mer kontinentalt konsumtionsmönster där man äter allt mer färdiglagat. Som svar på det har dagligvaruhandeln utökat sortimentet med mer färdigrätter och många har till och med startat serveringar. En annan trend är naturligtvis det som är en följd av digitaliseringen. Allt fler butiker har självscanning och nu ökar också on-line handeln. Fortfarande är det dock bara mindre än 2% av omsättningen som köps på nätet när det gäller livsmedel, men det ökar.

 

Vilken är din hjärtefråga inom dagligvaruhandel?

Jag brinner för alla konsumentfrågor. Det finns så mycket konsumenten förväntas ha koll på och så många beslut som ska fattas varje dag att jag tycker att en ansvarsfull industri måste hjälpa till. Det ska vara lätt att se vad en produkt innehåller, det ska vara lätt att förstå vad som är hälsosamt, det ska vara lätt att förstå hur man sorterar sina förpackningar för återvinning osv osv. Med tanke på att mat är något som vi berörs av dagligen har vi inom dagligvaruhandeln en viktig roll att fylla

 

Du kommer att tala om fossilfria förpackningar till 2030 på Empack, hur och varför är det så viktigt?

Plast har fått mycket (negativ) fokus de senaste åren – med viss rätt. Av de plastförpackningar som sätts på marknaden är det alltför liten del som samlas in och återvinns. Därför har vi som bransch åtagit oss att till 2022 ska alla plastförpackningar vara återvinningsbara och till 2030 ska de vara tillverkade av fossilfritt eller återvunnet material. Det är utmanande mål som kräver stora förändringar från såväl oss själva, som av offentliga aktörer och faktiskt även av konsumenterna som måste hjälpa till att sortera förpackningarna. Men när hela kedjan fungerar har vi kommit en bra bit mot det cirkulära.

 

Vem får inte missa ditt seminarie på Empack? 

Framför allt de som direkt eller indirekt säljer förpackade produkter till dagligvaruhandeln – vilket ju är många. De bör känna till våra åtaganden så att vi tillsammans kan hjälpas åt att nå målet om fossilfria eller återvunna förpackningar.

Karin Brynell föreläser på mässorna Empack och Logistics & Distribution den 6 – 7 februari.

Lyssna till Karin Brynell, VD Svensk Dagligvaruhandel som kommer till Logistics & Distribution och Empack den 6 februari kl.10.00.

 

Vill du veta mer om Logistik och Förpackning?

Var med på Logistics & Distribution och Empack Malmö på Malmömässan den 6 – 7 februari.

Anmäl dig för fri entré här