Det spelar ingen roll egentligen hur effektivt man arbetar på ett lager om man inte håller bra kvalité på det man skickar ut. Många missar att kostnaden för dålig kvalité såsom t ex felplock kostar oerhört mycket i administration och returhantering och att man måste göra ett nytt plock igen. Så hög kvalité kostar mindre än effektiva flöden.

Samma sak gäller med paket som går sönder på vägen, eller slarvas bort på vägen. Hela processen måste göras igen plus att du troligtvis har en arg kund som sitter i andra ändan.

 

Hur kan man då hålla så hög kvalité som möjligt och ändå jobba effektivt? Det enkla svaret är att ha ett lagersystem som arbetar med dig och inte emot dig. Hur många lager runt om i Sverige har inte haft möten med all sin lagerpersonal där man återigen pratar om vikten att inte plocka fel och att hålla koll på sina följesedlar, pricka av det som har plockats med mera? Det är lönlöst att tro att er personal kommer att bli mer koncentrerade och fokuserade genom att ständigt får höra att de ska vara mer koncentrade och fokuserade när de plockar ordrar. Självklart behövs dessa möten ibland men lösningen ligger inte i att tjata på sin personal utan lösningen ligger i att hjälpa sin personal genom att förbättra era lagersystem t ex. Att förlita sig på att människan ska hålla samma fokus under en hel arbetsdag är mycket begärt. För ett avancerat lagersystem är detta inga som helst problem.

 

Det handlar om att ta bort möjligheterna att göra fel så mycket det bara går. Dagens lagersystem är oftast väldigt anpassningsbara och det viktiga vid ändringar i systemet är att de som jobbar i dem dagligen får vara med och bestämma vad som ska ändras. Annars kan det bli helt motsatt effekt. Sitter det ett IT-gäng som är för långt från lagerverksamheten och bestämmer över ändringarna så blir det oftast till det sämre. Blanda in lagerpersonalen i dessa möten! Det skapar oftast även större tilltro och gemenskap om alla känner att de får vara med och utveckla systemen. Sen så ska givetvis förändringen generera mer pengar än vad utvecklingen kostar, annars är det lönlöst.

 

Det finns egentligen tre viktiga faktorer till att få ett effektivt och högkvalitativt lager

1, Bra ledarskap

2, Bra lagersystem

3, Bra TA-system (transportsystem)

 

Bra ledarskap

Givetvis är ett bra ledarskap oerhört viktigt för att få ett lager att fungera så bra som möjligt. Utan bra ledare så kommer lagret aldrig att jobba emot samma mål. En bra ledare för sitt lager framåt genom att optimera och effektivisera flödesprocesser tillsammans med sin personal. Att försöka sig på detta själv är helt lönlöst och kommer bara skapa irritationsmoment och troligtvis ett lager som är mindre effektivt sedan tidigare. När en processbeskrivning har satts så är det ledarens uppgift att se till att alla följer denna beskrivning för att detta ska bli lagerpersonalens standard. Vi människor har en stor benägenhet att hitta genvägar i allt och det är upp till ledaren att följa upp dessa genvägar för att se om det är genvägar som gör arbetet effektivare och höjer kvalitén eller om det bara underlättar för just den personen. Många genvägar är just effektivare när det gäller tid, men man tummar på kvalitén istället, vilket är minst lika dyrt som jag skrev om tidigare. Det är givetvis också ledarens roll att följa upp eventuella misstag som görs och analysera vad som kan göras för att undvika dem. Återigen, ta med personalen i dessa utvecklingsmöten.

 

Bra lagersystem

Ett bra lagersystem är ett måste för att kunna hålla bra kvalité. Vi måste kunna förlita oss mer på teknologin än på människan när det gäller lagersystem. T ex är skanning av en streckkod bättre än en människans ögon. Systemet förutsätter inte något på samma sätt som vi människor gör, utan en skanning av streckkoden ser direkt skillnaden mellan 00843277381285292 och 00842377387285292 vilket tar längre tid för det mänskliga ögat. (hittade du alla tre felen?) Ett bra lagersystem har även möjlighet att anpassa sig på ett så simpelt sätt som möjligt till nya effektiviseringar. Det är oerhört viktigt att arbeta med systemet och inte emot det. Finns det möjlighet att välja vad som ska skannas så välj det som är mest effektivt. Har man möjlighet att skanna olika saker, t ex streckkod, lagerhylla, batchnummer etc. så välj bort så att man inte skannar allt, utan då räcker det troligtvis att bara skanna streckkoden på artikeln och lagerhyllan. Lika viktigt som det är att se över sina processer är det att se över systemet, dessa två går oftast hand i hand men det glöms ibland bort att analysera var i systemet man inte är så effektiv som man kan vara.

 

Bra TA-system

Ett bra TA-system (transportsystem) gör att ens kvalité håller en hög klass. Oftast kan man koppla ihop lagersystemen med TA-systemet genom ett interface. Detta leder till att när en order är färdigpackad och du säger till lagersystemet (helst genom en skanning) att ordern är klar så printas adresskortet automatiskt och på så sätt minimerar man att ett paket får fel adressinfo. I ett automatiserat flöde så appliceras även adresskortet på paketet automatiskt. Leverantören av paketet för även all info till sig genom sk EDI-filer. Dessa filer kan innehålla information om antalet paket, vikt, storlek etc för en leverans vilket leder till väldigt få missuppfattningar mellan logistiken och leverantören. Genom att denna info skickas automatiskt så finns även möjligheten för slutkunden att få info genom t ex SMS-avisering att paketet är på väg och hur stort det med mera.

 

Omsätta i praktiken

För att få en bättre uppfattning om hur detta funkar i det verkliga livet så kan jag visa några exempel på hur vi på Cross Nordic Logistics arbetar.

 

Systemet visar var vi ska plocka

Vi är ett automatiserat lager där merparten av våra artiklar plockas i områden där orderlådorna kommer till plockaren istället för att plockaren springer runt på lagret. När en orderlåda kommit till en plockzon lyser systemet upp den lagerplatsen som det ska plockas ifrån och plockaren bekräftar när plocket är skett genom att släcka en lampa. För att orderlådan ska kunna åka vidare till nästa plockzon måste alla lampor släckas. På så sätt litar vi mer på att systemet vet när ordern är klar än att plockaren kollar på följesedeln hur många antal plock det är kvar i just den zonen. Det höjer kvalitén och effektiviteten.

I de områden där plockaren går till plockplats bekräftar vi alltid plocket genom att skanna artikeln. Vi har valt att skanna artikeln för skulle man mot förmodan vara på helt fel plats och det ändå ligger samma artikel där så blir ändå plocket rätt.

 

Systemet visar var vi ska lägga ut inleveranser

När vi lägger ut inleveranser på lagerplatser skannar vi alltid artikel och lagerplats. I och med att vi skannar både artikel och lagerplats så vet vi att systemet har rätt artikel som ligger på platsen och vårat orderplock går snabbare och effektivare.

 

Automatiserad adresskortsprocess

I vårt automatiserade flöde så sker en konfirmering av att ordern är klar, printning av adresskort och applicering av adresskortet helt automatiskt. Våra plockare vet bara vad som plockas i just deras zon och om sedan systemet anser att allt gått rätt till så är det ingen som behöver röra paketen förrän det sorteras ut på pallarna som skickas till leverantören.

 

Felsökningar

Tyvärr händer det ibland att lagersaldo inte stämmer eller att någon artikel inte går att plocka pga att den är trasig eller liknande. Vårat lagersystem är då uppbyggd så att om vi bekräftar att vi har plockat mindre antal än vad vi ska (både i automatiska flödet och när vi plockar med handdator) så skapas automatiskt ett inventeringsjobb för denna artikel och vår inventeringsgrupp gör felsökningar. Saldoinfo på denna order uppdateras automatiskt och all info som skickas från oss (till våra kunders system, EDI med mera) innehåller den nya infon.

Saknas saldo på en plocklagerplats för att vi håller på med en påfyllnad dit eller en inleverans dit så kan vi inte påbörja plocket innan saldot finns på plocklagerplatsen.

 

Utveckling av systemet och våra flöden

Vi har varje vecka utvecklingssamtal med olika personer från lagret där vi går igenom pågående utvecklingar och diskuterar fram nya utvecklingar både inom systemet och befintliga flöden. Detta gör att vår personal tänker till på varje sak de gör och känner sig mer delaktiga.

 

Skulle det vara något du undrar över så är det bara att höra av dig så ska jag svara på bra jag kan. Eller kolla in vår sida www.crossnordic.se för mer info.