Inredningskedjan Lagerhaus slog nytt rekord i april då följarantalet på mikrobloggen Instagram nådde 100 000.

– Vi har haft en stadig ökning av följare på sociala medier de senaste åren och Instagram är tveklöst det medium som i dagsläget driver mest intresse och försäljning för Lagerhaus, säger Maria Lofjärd, ansvarig för sociala medier på Lagerhaus.

Vilket är ditt bästa tips till andra e-handlare som är nybörjare på Instagram?
– Instagram fungerar bäst för de företag som marknadsför sig med bilder och/eller känslor. Vill man satsa på sin närvaro på Instagram är det viktigt att skapa unikt material för kanalen och inte jobba med samma bilder som man göra på hemsida och/eller Facebook.
Fundera över vad ditt företag vill förmedla och jobba för att hitta ett eget bilduttryck som representerar ditt varumärke.

Kan ni koppla Instagram till direkta köp?
– Ja, vi kan direkt se en försäljningsökning i vår webshop på de varor vi lyfter fram på Instagram. Det är också mycket vanligt att våra kunder visar upp Instagrambilder i butik för att berätta för personalen vilken vara de letar efter.

Inspiration på engelska
Kedjans mål med närvaron i sociala medier är att i första hand inspirera med ett enkelt bildspråk och tilltalande texter. Sedan några veckor tillbaka sker kommunikationen på engelska, eftersom leverans till Finland, Norge och Danmark via E-handeln startar i början av maj.

– Nu när vi når ut till en större marknad rent försäljningsmässigt hoppas vi naturligtvis på att även fler norska, finska och danska instagrammare hittar till oss och tar del av våra dagliga uppdateringar, säger Maria Lofjärd.
Lagerhaus startade kontot @lagerhaus_ab på Instagram sommaren 2012.

Fler möjlligheter framöver
Instagram planerar att bli nästa stora e-handelsplattform och rullade nyligen ut ett nytt annonsformat på appen ut som gör att det blir möjligt att köpa produkter som läggs ut i olika bilder av företag med bara ett klick. Detta rapporterar AdWeek i artikeln: ”Instagram Takes Another Step Toward E-Commerce – Has its eye on click-to-shop ads By”. Syftet är att göra appen mer attraktiv för marknadsförare – då det traditionellt sätt inte går att lägga till länkar i ett inlägg eller i en bild, utan enbart i en person eller företags personliga profil. För att göra Instagram till en mer given plattform för marknadsförare att lägga sina annonspengar väljer alltså appen, som ägs av Facebook sedan 2012, att öppna upp möjligheten för företag att ha ”click-to-shop”-annonser som dyker upp direkt i användares flöden.