Länkar och SEO

Innehåll och länkar har sedan starten varit de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor, och innehåll i textform och länkar är egentligen det enda som Googles spindlar ser och kan avkoda fullt ut när de med viss frekvens besöker din webbutik eller webbsida. Design, bilder och annat visuellt är inte Googles starka sida.

Över tid har Google också blivit allt bättre på att förstå vilka länkar som är relevanta. Förr var det viktigt att länkarna var många, men idag är antalet inte lika viktigt – det som räknas är istället att länkarna kommer från relevanta och respekterade sajter och att din länkprofil (alla länkar sammantaget) ser naturlig ut och inte bär spår av spam eller överdrivet länkbyggande.

Olika typer av länkar

Det finns tre olika typer av länkar:
1. Externa länkar till dig, dvs. andra webbplatser som länkar till en sida hos dig.
2. Länkar från din sajt till andra webbplatser, dvs. du länkar från din egen sajt till en annan sajt.
3. Interna länkar på din sajt, dvs. du länkar från en sida till en annan sida på din egen sajt.

Eftersom Google och andra sökmotorer premierar en naturlig länkprofil som åtminstone framstår som att den inte är onaturligt framtagen, så är det viktigt att du har koll på dessa tre typer av länkar. Och att du löpande jobbar med samtliga av dem.

Begrepp om länkar du bör ha koll på

Några begrepp som det också är viktigt att ha koll på är ankartext, redirects och follow- respektive nofollow-länkar.

Ankartext är det kanske mest centrala och viktigaste begreppet när det gäller länkar (och den effekt länken kan komma att ha). Det är helt enkelt den text som utgör själva länken (alltså den klickbara text som sedan länkar vidare). Normalt vill man styra ankartexten och göra den så relevant som möjligt och det ska du absolut göra, till exempel på din egen sajt eller när du kan vara med och påverka texten, men bli inte orolig om du får länkar från andra sajter där de länkar med andra ord eller med ditt företagsnamn: det skapar en naturlig länkprofil.

Redirects är när man pekar om en webbadress till en annan, exempelvis när man flyttar en sida från en webbadress (URL) till en annan. Ett centralt begrepp inom SEO och länkbygge är ”301 redirects”. Det är en funktion som ofta finns inbyggd i bra publiceringsverktyg där du kan ange både den gamla och den nya adressen så att såväl sajtbesökare som sökmotorer hittar rätt och inte hamnar på en felsida (även kallad 404-sida). Felsidor kan – framför allt om de inte är anpassade och tydligt hjälper besökaren vidare – öka din så kallade bounce rate (de som inte stannar kvar på sidan utan direkt klickar sig bort från din sajt), vilket inte är bra för din SEO. Det fiffiga med ”301 redirects” är att man även överför länkkraften från den gamla länken, så att löpande se till att gamla länkar leder rätt är av stor vikt för att du ska lyckas med din sökmotoroptimering!

Follow/nofollow. I korthet kan man säga att ”nofollow” är en metod att tala om för Google att inte följa en viss länk. Sätter du inget sådant attribut på din länk – och det tycker jag inte du ska göra – så är länken som vanligt (det vill säga den är ”follow” eller ”dofollow”). En av grundtankarna med nofollow är att du som sajtägare ska kunna länka till andra sajter som kanske inte är helt pålitliga – till exempel personer som kommenterat på din blogg – utan att du själv ska behöva gå i god för dessa länkar. Jag tycker dock så här: undvik istället att över huvud taget länka till andra sajter om du inte tycker att de är bra, så behöver du inte tänka på nofollow.

Åtgärdslista i åtta punkter när du ska jobba med dina länkar

Jag har sammanställt en åtgärdslista i åtta punkter och rekommenderar att du går igenom samtliga punkter för att avgöra vad som är relevant och kanske mindre relevant för just din webbsida eller webbutik. Men tar du tag i alla dessa punkter och löpande jobbar med dina länkar, kommer du ganska snabbt kunna se en positiv påverkan på din trafik och din försäljning.
1.  Gå igenom alla dina egna länkar, det vill säga alla interna länkningar, på din egen sajt eller i din egen butik. Har du valt rätt ankartexter? Har du valt ett specifikt sökord för varje sida och sett till att detta sökord återspeglas i ankartexterna (dvs. att ankartexten ”långkok” alltid går till sidan om ”långkok”, så det inte finns någon intern konkurrens om länkarna)? Eller har du missat att använda relevanta ankartexter på vissa sidor och istället länkat ord som ”Läs mer” och ”Klicka här”? Det är alltid bäst att gräva där du står, så börja med att strukturera upp dina egna länkar.
2. Peka om alla gamla sidor till rätt sidor på din sajt eller i din webbutik. Här finns det massor av guld att gräva! Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (så kallade 404-sidor), gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft. Ett verktyg som är oerhört bra att använda för detta arbete är Google Search Console, där du kan se vilka webbsidor Google inte längre hittar, och sedan peka om dessa webb adresser till korrekta URL:er på din sajt.
3. Satsa på content marketing och engagerande innehåll. Ett engagerande innehåll är länkvänligt och fler besökare kommer vilja länka till bra tips, råd och guider och annat inspirerande innehåll än till dina vanliga produktsidor.
4.  Engagera dina kunder och dina besökare. Genom att till exempel anordna tävlingar och andra aktiviteter på din webbplats kan du helt naturligt få många organiska länkar (det vill säga helt naturliga länkar som du varken bett om eller betalat för) där andra sajter länkar till din tävling och till tävlingsresultatet.
5. Be dina leverantörer och samarbetspartners om en länk och föreslå en bra ankartext (även om en varumärkeslänkning också är bra, dvs. att ankartexten är ditt företagsnamn). Det är inte alla som har så många leverantörer eller partners, men en länk från dessa kan vara guld värd då det ofta är rätt kontext – innehållssammanhang – vilket gör att länken får ett högt värde.
6. Använd dig av PR och gästbloggande för att generera nya länkar. Publicera pressmeddelanden på exempelvis Mynewsdesk med relevanta länkar till din sajt eller din butik och hör av dig till bloggar och andra medier inom ditt område. Det allra bästa är om du kan publicera en kortare, omskriven version på den externa sajten, för att sedan länka tillbaka och publicera hela artikeln eller hela pressmeddelandet på din egen sida.
7. Byt länkar med andra. Ett gammalt trick, som fortfarande är högst aktuellt. Det kan vara en jättebra idé om ni har relaterade produkter eller relaterade intresseområden, till exempel om du säljer skor och en annan sajt skovårdsprodukter. Då kan en länk i vardera riktning ge såväl länkkraft som generera ny trafik och försäljning. Undvik dock att byta länkar med webbplatser som inte har ett relevant innehåll eller som inte  känns seriösa. En annan aspekt är om ni ska länka direkt till varandra (ett så kallat reciprokt byte, där ni länkar direkt till respektive sajt) eller om ni hellre ska göra trevägsbyten, där du länkar till en sajt hos din samarbetspartner som länkar från en annan sajt till dig. Allt för att göra bytet mindre uppenbart. Jag tycker man ska vara lite försiktig med tre- och fyrvägsbyten, även om det kan ha en bra effekt. Om inte sajten du ska byta länkar med är så pass intressant och relevant att du vill byta direkt, kanske du ska fundera på hur viktigt bytet är?
8. Registrera dig i relevanta webbkataloger. Vad är det, kanske du undrar? Är inte webbkatalogernas tid förbi?  Jo, så är det. Från början var det kataloger som kategoriserade nätet och det var även det sätt vi sökte på, men nu fritextsöker vi på Google istället. Men, om du kan få in en eller flera relevanta länkar på Infoo.se (tidigare SUNET-katalogen) och till exempel Eniro.se och Hitta.se, har du rätt snabbt fått ihop ett antal länkar från webbplatser med auktoritet. Det är inte gratis, men inte heller särskilt dyrt. På Infoo.se är kostnaden låg för deltagande i katalogen, men även på Eniro.se och på Hitta.se brukar det finnas billiga paket där du får exponera ditt företag och din webblänk.

Innan du börjar jobba aktivt med sina länkar kan det även vara på sin plats att höja ett varningens finger för ett antal aktiviteter som Google inte kommer uppfatta som naturliga. Undvik därför att vara för offensiv i länkbyggandet under kort tid: det är betydligt bättre, och mer naturligt, att få en länk i veckan under 52 veckor än att få 52 länkar på en vecka. Så jobba löpande, inte med punktinsatser.

Undvik också att styra ankartexten i alla lägen. Det är helt okej att få länkar med lite olika ankartexter, så länge många är korrekta och innehåller det sökord du vill optimera för.

Undvik också att skapa sidfotslänkar och andra typer av länkar som genererar en oerhört stor mängd länkar från en och samma sida. Dessa är ofta så kallade ”sitewide”-länkar (dvs. länken ligger på alla sidor), vilket kan upplevas som spam och irrelevant.

Lycka till med ditt länkarbete!

 

Texten är en omarbetad version från nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.

Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON

 

Fakta om Christer:

Bakgrund: Jobbar som Head of E-commerce på betalföretaget Arvato, som i Sverige bland annat erbjuder betalningslösningar inom e-handel under varumärket AfterPay och andra finansiella tjänster.

Christer har tidigare  bland annat arbetat som Nordic E-commerce Manager på Apollo Travel Group, onlinechef på Eniro och E-handelsansvarig på mediehuset IDG.

Christer skriver även löpande på ett antal sajter med fokus på e-handel och digital marknadsföring och har också skrivit ett antal böcker om bland annat sök- och internetmarknadsföring.