Karl Kihlbom, Vendre

Nöjdare B2B kunder med personaliserat sortiment

Är det inte märkligt att sekunden efter att vi har varit ute på en webbutik och tittat på nya kläder så kryllar alla sociala medier av exakt de kläderna vi precis såg? Detta kallas retargeting och innebär att annonserna du ser på nätet är anpassade efter dina intressen och din historik.

Men det är inte bara genom att annonsera på externa sidor som man kan använda sig av denna teknik. Vi vet att en kunds benägenhet att köpa en vara ökar i relation med hur många gånger denna produkt har blivit visad för besökaren. Detta kan vi utnyttja till både vår och vår kunds fördel för att de inte ska missa våra toppsäljare eller de produkter som vi rekommenderar.

I det här inlägget förklarar vi tre upplägg som du kan använda dig av för att med enkla medel nå hög grad av personalisering och anpassning till din kund

Visa besökta produkter flera gånger

En smart och oväntat effektiv funktion är att presentera kundens “Senast besökta produkter” återkommande för dem. Inte bara för att öka möjligheterna till att de känner igen samma vara flera gånger, utan också för att göra det enkelt för en kund att hitta tillbaka till varan vid ett senare tillfälle.

Se sen till att ha ett en specifik del på sidan där dessa produkter visas.

Tips! Bygg upp din startsida så att den visar både produkter du som butiksägare själv valt ut men även produkter som kunden har besökt och visat ett intresse för vid tidigare besök (om besökaren är återkommande)

Kategorisera dina kunder

Att hitta produkterna som du vet att en viss målgrupp är intresserad av är ett effektivt sätt att skapa en bättre användarupplevelse och högre relevans. Ett sätt att göra detta på är att kategorisera dina kunder enligt enkla kategorier med information du känner till om dina kunder. Detta riktar sig i hög grad till business 2 business (B2B) men om du säljer till konsumenter så finns det andra mer datadrivna sätt att göra samma sak.

Inom B2B är vanligt att man har separata prislistor för olika kunder. Ibland passar dessa bra att göra personalisering på. Då har du redan där en enkel väg framåt.

Om så inte är fallet och vi vill personalisera är det bra att försöka hitta gemensamma nämnare bland kunderna. Det behöver inte bara vara utifrån vad de har köpt tidigare utan kan vara egentligen vad som helst som gör att ett erbjudande blir mer relevant för dem.

Exempel på kategorier kan vara:

  1. titel / ansvarsområde (ex. receptionist, inköpare, medarbetare)

  2. bransch (hotell, resturang, konferensgård, dagis)

  3. intressen (golf, segling, fiske, bilar)


Utifrån dessa kategorier kan du, beroende på vad du har för e-handelsplattform, skapa kampanjer, ha unika startsidor eller annan information på produktsidorna. Detta gör att exempelvis en resturangchef på ett hotell kan få andra erbjudanden, annan information, andra leveranssätt eller ett eget produktutbud än vad en inköpare på en industri får.

Allt baserat på kundens behov.

Visa produkter kunden ofta köper först eller direkt på startsidan

Har du mycket återkommande kunder som köper samma varor (ex. förbrukningsvaror)? Då är detta tips till dig. Vi har sett två olika men båda effektiva sätt att göra det enklare för kunderna när de kommer tillbaka till butiken.

1. skicka kunden till startsidan som där visar de vanligaste produkterna kunden köper med möjlighet till att expandera listan eller

2. skicka kunden till ”mitt konto”-sidan och visa de vanligaste produkterna kunden köper

Tips! låt inte kunden behöva gå in på varje produktsida för att köpa. Se till att ha en ruta för att ange antal och en köpknapp direkt i produktlistningen så att det går att köpa många produkter snabbt. Det kommer dina kunder att gilla.

Vill du veta mer om Vendres e-handelssystem V-commerce?

Vendre levererar en komplett e-handelsplattform med funktionerna du har läst om ovan som en del av plattformen. Läs mer om Vendres e-handelsplattform här.