Så bemöter du kritik i de sociala medierna och recensionssidor

Facebook, pricerunner, HittaButik, prisjakt, trustpilot m. fl. är här för att stanna och därför måste var och en ha en tydlig strategi för sin webbutik. Eftersom det idag är väldigt vanligt med mycket negativa kommentarer och negativ energi från olika håll och ryktesspridning så behöver du ha en strategi för hur du handskas med detta.
kritikTill vardags så talar vi om rykteshantering och det finns idag företag som är specialiserade på att hjälpa till med att hantera det här. Det som då görs är att det först sker en kartläggning av de rykten som finns kring en person eller ett företag. Nästa steg i arbetet är det som kallas för ryktesbevakning av identifierade källor till ryktesspridningen. Slutligen får individen eller företaget ett förslag på lämpliga åtgärder som kan handla om allt ifrån tystnad, information till företagets partners och i undantagsfall att gå till motattack.

Nyligen var det uppe i tidningarna om möjligheterna att få sökresultat på ens namn borttagna hos Google. Supporten hos Google rekommenderar att du tar kontakt med den person som står som webmaster för sidan när du vill att något skall tas bort. En webmaster har dessutom makten att ta bort sidor helt och hållet, vilket inte kan styras från Google. Den som vänder sig till Google support för tydligt information om vilka kriterier som tillämpas för att något skall tas bort, nämligen: (1) U.S. Social Security numbers, (2) Bankkontonummer, (3) Kreditkortsnummer, och (4) bilder av signaturer, (5) kränkande bilder och videoklipp. Varje år presenterar Google sin Transparency Report. År 2012 så framkom det att på mindre än en månad tog de bort 1,2 miljoner sökträffar, därför att dessa ansågs strida mot upphovsrätten.

EU-domstolen kom med en prejudicerande dom i maj månad år 2014. Beslutet innebär att en individ med stöd av denna nya dom kan vända sig till sökmotorföretagen som sedan granskar dina anmälningar. Utifrån sin granskning kan de sedan ta bort irrelevanta sökträffar.

Kritik är en del av kommunikationen i de sociala medierna och recensionssidor och den kan vara konstruktiv men kan även figurera i form av attacker och hat. När det är tal om det sistnämnda så anser vi att det är helt i sin ordning att ta bort det. Annan form av kritik kan bemötas snabbt, sakligt och med en neutral ton.
Något annat som fungerar bra är att bemöta kritik genom att lyssna och ställa frågor. Hur företaget hanterar kritiken kan spela stor roll, sköter företaget det professionellt så kan det ge en otrolig goodwill. Finns det kritik mot företaget i ett forum så går det utmärkt att be nöjda kunder att skriva recensioner som väger upp det negativa. Eftersom sociala medier är ett öppet forum så är det ju som så att andra användare läser och tar intryck av denna typ av kommunikation.

Sammanfattningsvis vill vi påpeka hur viktigt det är att du och ditt företag tar kontrollen över er webbnärvaro. Detta för att på så vis kunna påverka vad som syns på webben om ert företag. 

källa

http://www.foretagande.se/sa-bemoter-du-kritik-i-de-sociala-medierna-som-foretagare/