Hej Christian! Hur ser det ut överlag – är Sveriges e-handlare duktiga på SEO?
– Då Googles sökresultat inte bara är ett sökresultat utan även en topplista och det kan bara finnas en etta, så är per definition få e-handlare duktiga på SEO, då det bara finns ett begränsat antal förstaplatser.
– Men överlag tycker jag svenska e-handlare ligger längre fram än sina nordiska kollegor.
Sverige borde tex vara dubbelt så svårt att göra SEO i, jämfört med tex Danmark, då vi är dubbelt så många invånare. Det är min uppfattning att Sverige är minst 5 gånger svårare att göra SEO i än tex Danmark. Det beror på över lag bättre kompetens på SEO-området här i Sverige, inte bara hos e-handlare, även hos tex SEO-bolagen/mediabolagen/marknadschefer. Detta beror på två saker tror jag. Dels skalar SEO bättre på större marknader men också för att vi har en längre tradition av SEO här i Sverige.


Vilka söktrender finns inom e-handel?

– Googles användare, sökarna, lär sig, både hur de ska använda Google och vad de kan förvänta sig av e-handlare. Tar du ord som “Rea”, “Fraktfritt”, “rabattkuponger” och “Bästa..” är det sökningar som månad för månad bara ökar. Här finns det mycket att tjäna på att positionera sig löpande.
För er som vill läsa mer hur man gör och datan finns det en artikel här som gör en djupdykning i ämnet: http://topdog.nu/sokmotoroptimering/3-soktrender-google-e-handlare-affiliates/

– På marknaden är det såklart så att alla Googles nya produkter är trender, tex Google Shopping. Jag upplever att efterfrågan på Googles produkter idag är så stor att företag som tidigare hade fokus på SEO-tjänster, idag fokuserar mer på Googles marknadsföringstjänster än sin SEO-affär.

Vilka vanliga misstag gör man som e-handlare när det gäller SEO?

Strategiska misstag:

1. Man lägger inte resurser på sitt varumärke:
– Alldeles för få e-handlare lägger energi på att bygga varumärke löpande över tiden. Det kan tyckas att det är en annan sak än SEO men faktum är att varumärke och sök hänger intimt ihop, i den bemärkelsen att Googles användare föredrar att klicka på länkar de känner igen. Känner de igen länkarna i Google från just din e-handel får du mer trafik, både naturligt och köpt till ett lägre pris.Här finner du data om klickfrekvenser från Google för olika typer av varumärken: http://topdog.nu/sokmotoroptimering/varumarkets-betydelse-vid-sokmotoroptimering/

2. Man gör bara delvis SEO
SEO är teknik/infrastruktur, content (primärt text), bra användarupplevelse och länkar.

– Ofta gör ehandlare bara en av ovanstående faktorer och det behöver inte vara dåligt, ofta får man avkastning när man förbättrar en av ovanstående faktorer. Skulle man däremot göra alla synkront får man en ROI kurva som en hockey klubba, för då når man ofta toppositionerna i Google.

 

Taktiska SEO misstag:

1. Duplicate content:
-Man använder tillverkarens produkttexter. Det är inte uppskattat av Google och gör det svårare att ranka. Man bör skriva egna texter, det gäller även de som har stort produktsortiment.

2. Lägga sin blogg på en subdomän:
-Innehåll på en blogg är oftare lättare att attrahera länkar (och trafik) till men ligger bloggen på en subdomän blir inte de länkarna som bloggen generar lika värdefulla för sajten som helhet. Man bör alltså välja en sådan här struktur exempel.se/blogg när man installerar en blogg på sin e-handelsajt.

3. Skriv för användaren, inte för Google:
Det är ofta jag som SEO-konsult som kravställer att det saknas text eller är för lite text på en webbsida. Då hamnar kunden eller personen jag pratar med i någon typ av uppfattning att text är till för Google skull. Så är det inte. Man skriver för användarna, inte för Google.

Fördelen ur ett Google perspektiv, med mer text, är att ofta kan man attrahera mer longtailtrafik till en url med mer innehåll. Googles användare söker nya uttryck och nya kombinationer av ord för att hitta innehåll. Google själva säger att ca 15% av alla sökningar varje månad är sökningar de aldrig sett tidigare. Mer text gör det lite mindre svårt att få ta del av dessa sökningar.

 

Kan du ge några små enkla tips som man kan göra själv för att få bättre SEO?

– Vinn klicket från Google. En sak som alla kan göra är att förbättra sina titlar och descriptions på sina produkt och kategori-urlar. Det gör att klickfrekvenserna från Google ökar och man får mer trafik, givet samma position i Google. Man kan likna det vid att förbättra sina annonser i Adwords, fast det är för de organiska länkarna

– Ofta har man en ganska tråkig titel som enbart beskriver innehållet urlen. Det får till följden att Googles annonser kan framstå som mer attraktiva för användaren och därmed klickar användaren på en annons istället för en organisk länk. De som skapar annonser är väldigt medvetna om att man måste sälja, för att vinna klicket från Google och få ned annonspriset.

Tex:
Titel: Trädgårdslangar
Description: Xyz säljer trädgårslangar till privatpersoner, från småland.

Gör om till:
Titel: 39 olika trädgårdslangar från Xyz
Description:Vi leverar trädgårdslangar inom 48 timmar till dig. Lägsta prisgaranti om du mot all förmodan hittar en trädgårdslang som är billigare!

Vilken skulle du klicka på?

– När man skriver om sina titlar bör man fokusera på att kommunicera benefit till Googles användare. Jag brukar använda nedanstående typer av benefit som mall. Gör du det också så blir det lättare att skriva om dina titlar och descriptions:

-Brand
-Pris
-Färskhet
-Volym
-Snabbhet

 

Fakta om Christian:

Bakgrund: Jag lämnade finansbranschen år 2000 för att delta i denna revolution vi kallar internet. 2005 upptäckte jag SEO när jag gjorde ett frilansuppdrag som projektledare på ett företag som heter Webguideparter. Idag är de ett konsultbolag, då var man världsledande på leadgeneration inom gambling. Sedan dess har det varit SEO och internetmarknadsföring för mig. Jag har byggt egna stora sajter, jobbat som SEO-konsult och dessutom hunnit bygga upp Betssons hela sökavdelning.
Sedan 18 månader tillbaka driver jag Topdog där vi hjälper svenska varumärken, mediabolag och industriföretag att få organisk trafik från Google och därmed effektivisera deras sälj och kommunikation.

Senaste inköp på nätet: En tårta faktiskt. Jag blev rekommenderad av en person och och skickade en tårta som tack-

Dyraste inköp på nätet:Jag tror det är resor. Hotell och en flygbiljett till USA kan gå på ganska mycket pengar.

Favoritwebbutik: En butik som jag ständigt återkommer till är Adlibris. Dels är det lätt att köpa men de verkar också bry sig lite mer. Tidigare, innan de hade Klarna, skickade de aldrig påminnelser, utan bara ett mail med att man hade glömt betala fakturan. Nu tycker jag man skall betala fakturor så jag gjorde det alltid omgående då och kände pinsamhet inför min glömska. Det tycker jag är ett respektfullt sätt att behandla en kund som beställer böcker för 3-4000 per år.ChristianRudolf