Vi befinner oss i vår tids stora förändring – den digitala omställningen. Utvecklingen påverkar även sättet vi kommunicerar och innebörden av relevant kommunikation. Simon Beyer kommer på Retail Experience Live 2019 presentera en rad makrotrender inom den digitala världen och även trender som kommer påverka sättet vi kommunicerar under 2019.

Simon Beyer är Partner och Chief Strategy Officer på byrån Ingager som hjälper några av världens största varumärken med digitala frågor. Simon är även kursansvarig på Berghs School of Communication och en flitigt anlitad föreläsare inom digital omställning. Han medverkar ofta som expert i poddar, radio, tidningar och andra medier. Simon är även författare till boken “Den digitala omställningen – perspektiv och strategier“.

 

Berätta gärna lite kort om dig själv? 

Jag är en nyfiken person som är övertygad om att det bästa sättet att utvecklas är att kontinuerligt lära sig nya saker och inspireras från olika håll. I mitt arbete får jag möjlighet att agera rådgivare för olika typer av varumärken och organisationer som vill anpassa sig till en ny verklighet. Min målsättning är att dela med mig av mina insikter till så många som möjligt vilket gör att jag ofta föreläser och utbildar inom frågor som handlar om den digitala omställningen. I början av februari släpptes min första bok “Den digitala omställningen – Strategier och perspektiv”.

Vad anser du är det främsta misstag företag gör när de sätter sin digitala strategi? 

Det första misstaget är att se det som just en “digital” strategi, det gör att digitaliseringen förknippas med teknik vilket kan skrämma bort många. Digitalisering handlar väldigt lite om teknik utan det övergripande målet är att skapa ökat värde för kunder genom nya sätt att lösa kundens utmaningar. Ett annat misstag är att tro att en liten grupp kan läsa ett företags digitalisering, för att lyckas krävs att hela ledningen tror på digitaliseringens möjligheter samtidigt som hela organisationen får möjligheter att ständigt utvecklas och vara en del av lösningen.

I linje med tidigare fråga, vilka är det främsta möjligheter företag har om de arbetar kring en välarbetad strategi? 

Den stora möjligheten för kommersiella verksamheter, men även offentliga myndigheter, handlar om att fortsatt vara relevanta för sina användare i en värld där förväntningarna ständigt ökar. Det går även att hitta nya intäktsben, på en global marknad. En väl fungerande strategi skapar även en bättre intern kultur vilket ger möjligheter att fortsätta utveckla organisationen. Genom att applicera ett mer modernt arbetssätt ökar även möjligheten att behålla och attrahera medarbetare. En bra strategi, som även genomförs fullt ut, ökar möjligheten att skapa värde för sina kunder och användare.

 

För att veta mer om Retail Experience Live 2019 besök easyfairs.se/retailexperiencelive & följ länken: https://registration.n200.com/survey/2fxvk2sr2vtmu  för att registrera dig kostnadsfritt på mässan.