Att välja betallösning kan vara ett av de mest kritiska valen en e-handlare gör idag och valet är långt ifrån självklart. Betalleverantören skall kunna lösa det behov man har i dagsläget men även framtida behov. Har man exempelvis planer på att expandera sin verksamhet internationellt så bör man ha koll på vilka marknader som betalleverantören befinner sig i innan man väljer leverantör. Här kommer 3 tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig en bit på vägen.

Vem

Analysera gärna din målgrupp. Vem är det som handlar hos dig? Är det en man eller kvinna? Ålder? Geografi? Ju bättre överblick du har över din målgrupp, desto större chans har du att säkerställa att du erbjuder rätt betalsätt.

Generellt så föredrar de svenska e-handelskonsumenterna kortbetalningar tätt följt av fakturabetalningar, så dessa betalsätt bör du alltid erbjuda. Se även till att betalningsprocessen är mobilanpassad och erbjud gärna en mobilbetalning som Swish.

Pris

Efter du har analyserat din målgrupp så är det dags att ha koll på det genomsnittliga ordervärdet samt hur många ordar du förväntas ha varje månad och varje år. Med lågt ordervärde så kan kortbetalningar och mobilbetalningar vara mest passande medan högre belopp ofta är mer passande för faktura.

När du skall förhandla pris med en betalleverantör, så är mitt tips att jämför med ett par andra leverantörer. Benchmarka och ta inte första bästa du får kontakt med. Samma princip som när du går till banken, inget är ristat i sten. Förhandla och se till att din leverantör möter din kravspecifikation!

Teknik/UX

Det skall vara enkelt att betala så gör kassan friktionsfri med en bra överblick i vart man befinner sig i köpresan där du exempelvis kan visa hur många steg som krävs att fullfölja betalningen samt vilket steg du befinner dig i. Vissa gillar även att få sina kortuppgifter sparade så att vid nästa köp slippa allt manuellt arbete. Erbjuder du kontobetalningar så är det på hög tid att du provar själv och säkerställer att konto-portalen är användarvänlig samt att den lever upp till dina krav och förhoppningar. Det skall även vara enkelt för dig som e-handlare att administrera alla betalningar.

För många e-handlare så försvinner kontaktytan med kunden så fort de befinner sig i kassan så prata gärna med din befintliga eller potentiella betalleverantör om hur du kan få ta del av kunddata i kassan.

 

Hur har andra gjort?
ehandelsinfo.nu har frågat 605 e-handlare runt om i Sverige och de är just nu inte så nöjda med sina betalleverantörer, läs rapporten här