Del 4: Tillväxt och nya mål för din internationella webbutik

Vi har i de tre tidigare inläggen i artikelserien Den internationella e-handelsresan, skrivit om val av marknad och vad som krävs av din webbutik innan du lanserar internationellt.
Du hittar alla inlägg här

Finjustering & nya erfarenheter

Du har nu kommit så långt i processen att din webbutik är lanserad på din nya marknad. Du har gjort hemläxan och anpassat din webbutik så att dina lokala kunder lätt kan förstå och navigera i den. De hittar enkelt dina köp- och returvillkor och det är tydligt hur man kommer i kontakt med dig för frågor och annat som uppstår i samband med köpet. Med din nya erfarenhet och kunskap om marknaden är tiden nu inne att se över detaljerna och att finjustera i din butik.

Lokal kundtjänst & returhantering

Källan till kunskap om vilka finjusteringar som behövs är ofta din kundtjänst. Kundtjänsten har en unik möjlighet att samla upp kommentarer och förbättringsförslag – vilka du sedan löpande kan implementera i din verksamhet.

Ett område som ofta tenderar att skapa lite huvudbry är hur butiken ska hantera returer. Dina kunder förväntar sig ju snabba åtgärder i fall något är fel och produkten behöver returneras. Ett förslag att överväga är därför en lokal returadress, vilket är grundbulten i en snabb och smidig returprocess.

Glöm förresten inte att dina bästa kunder är de som tar sig tid att kommentera det som kan bli bättre, ta vara på det!

Lokal marknadsföring

När din lokala webbutik är optimerad, finns det goda skäl att jobba vidare med din nya kundbas. Fokusera på att bygga lojalitet genom långsiktiga relationer. Den kundlojalitet du skapar kommer att bli avgörande för att säkra att din butik och ert varumärke står sig i konkurrensen med lokala aktörer som kan förväntas att agera på era framgångar.

Att lyfta din webbutik till nya internationella marknader är svårt, men inte omöjligt. Hemligheten är struktur, fokus på rätt saker och uthållighet.

Om du tycker att det här känns svårt finns mycket hjälp att få, och inom kort är dessutom vår nya “kom-igång-guide” klar. Är du nyfiken så kan du få din egen kostnadsfria kom-igång guide. Skicka ett mejl till henrik@makesyoulocal.se, så kommer guiden snart. VI vill också tipsa om vår podcast “MakesYouLocal & Friends”, korta avsnitt på 10 minuter där vi tar upp konkreta ämnen om just internationell e-handel.

Stort lycka till med din internationella satsning.