Starta e-handel, lägg upp en butik och sälj så är man snart marknadsledande och tjänar flera miljoner inom ett par år! Det är ju så enkelt! Känner ni igen tänket och säljsnacket från butiksleverantörerna?

Är det då så enkelt som man påstår att starta e-handel i dag? Ja visst är det enkelt att starta, men det är kanske inte så enkelt alla gånger att fortsätta framgångsrikt och bli en e-handelsbutik med hög omsättning och god vinst. Starta är den enkla biten, driva butiken mot lönsamhet är den svåra!

Att lyckas med e-handel i dag förutsätter kunskap, hårt arbete och massor av engagemang. Som e-handlare hanterar du och allt från marknadsföring till lagerhantering och logistik.  Hur ska man då tänka när man startar, och vad är det som skiljer en framgångsrik e-handlare från en mindre framgångsrik?

Affärsidé och affärsplan – glöm aldrig det!

Först av allt behöver du ha en bra affärsidé. Du måste veta vad du ska sälja och helst också brinna för och ha kunskap om de produkter du ska sälja. Om du har ett engagemang för det du ska sälja så är du också kunnig inom ditt område, och det är något som kunderna uppskattar och ofta något som gör stor skillnad mellan en lyckad satsning och en mindre lyckad, i alla fall för en mindre e-handlare. Att vara e-handlare är ingen affärsidé, utan det är själva försäljningen och hur den ska gå till som är viktigt! E-handel är bara en kanal för försäljning, inte en affärsidé i sig!

Otroligt viktigt är också att man skriver en affärsplan och gör en budget! Visst kan du starta e-handel på fem minuter på ren impuls, det är inga som helst problem i dag, men ska du bli framgångsrik måste du sätta dig ner och fundera över verksamheten. Vilka kostnader och konkurrenter den har, och hur den ska drivas för att gå med vinst. Frågor du bör kunna svara på i affärsplanen är exempelvis varför ska kunderna handla av just dig och ingen annan?
En mycket viktig fråga som många glömmer tyvärr.

Leverantörer och samarbetspartners

När du vet vad du ska sälja så gäller det att hitta leverantörer för dina produkter. Hitta leverantörer kan man göra på många olika sätt, googla, åk på mässor, prata med andra företagare, köp hem produkter från andra butiker och se om du kan se vilken leverantör eller tillverkare de har osv.

När du gjort de delarna, som är den svåra biten, då kommer vi till den enklare biten som är att välja butikslösning.

Dags att välja butikssystem.

När du väljer e-handelsbutikslösning finns det flera olika sorter att välja mellan.
Det finns open sourcevarianter, hyrvarianter och köp varianter.

Open source passar dig som gillar att pilla själv, som vet exakt vad du vill ha och som har gott om tid. De kostar inget förutom just tiden du lägger ner. En del av dessa säljs även som hyrvarianter av vissa företag.

Hyrlösningar är bra för dig som vill komma igång fort och ha support från en erfaren e-handelsleverantör, och för dig som inte har speciella behov. I dag finns många hyrlösningar som går att förändra ordentligt också, men dessa brukar då ha en prislapp från 900 kr / månad och uppåt.

Köp varianter passar dig som vill äga din butik själv för att känna dig säker, och dig som vill kunna anpassa allt efter din egen verksamhet. Dessa finns i flera prisklasser.

När du ska välja butikslösning bör du göra följande:

1) Sätt dig ner fundera och vilka behov du har nu och vilka du tror du får i framtiden
2) Fundera över vad det får kosta, och vad du är beredd att prioritera bort och inte om kostnaderna visar sig bli för höga
3) Därefter kikar man på lösningar, provar demobutiker , och kontaktar andra e-handlare som kör den lösningen för att få lite referenser om hur det fungerar för dem.

Saker som är bra att titta på när det gäller butikslösningar är:

Kan du ändra utseendet på lösningen precis som du vill ha det?
Dvs är butikens utseende och funktoner helt skilda åt, och har du tillgång till HTML och CSS kod för att själv kunna göra ändringar om du vill det?
Är butiken sökmotorvänlig?
Är den sökmotorvänligt gjord, dvs är butiken lätt för google att  hitta alla produkter i så att du kan komma högt upp i träfflistan när någon söker efter dina varor?
Den ska inte vara byggd i ramar och den ska ha seovänliga urls, dvs att urlen ser ut www.butikensnamn.se/kategori i stället för en massa konstiga tecken i urlen,.
Man ska även kunna sätta alla Metataggar, och en googleanpassad sitemap bör finnas, liksom möjlighet att sätta alt taggar på bilderna.

Att den butikslösning du väljer är sökmotorvänlig är i dag ett måste, för syns du inte i sökmotorerna finns du inte. Ingen besöker en butik som man inte vet finns och som man inte hittar. det är inte som att ha en fysisk butik mitt inne i centrala stan någonstans, där folk alltid kan råka gå förbi av en eller annan anledning. På nätet råkar ingen gå förbi ens butik, där måste man se till att synas!

Snabbkassa?
Har butiken en s.k. snabbkassa? Dvs kan du handla utan att logga in i något konto? Detta är något man sett ökat köpen i de butiker som har detta. Det är rent förödande att behöva logga in i kassan för  att kunna handla. Utsätt inte dina kunder för det


Merförsäljning, marknadsföring och sociala funktioner
?
Har butiken merförsäljningsfunktioner och marknadsföringsfunktioner? Dvs finns sådant som tipsa en vän, möjlighet att skriva recensioner, möjlighet att dela produkter på facebook, toppsäljare, cross sellling funktioner, kopplingar mot prisjämföresesajter m.m.? Dessa är funktioner som hjälper dig att få mer försäljning och även att sprida information om dina produkter och din butik.  Funktioner som man visserligen kan klara sig utan men som är bra att ha för att växa i butiken.

Statistik för uppföljning
Finns statistik så att du kan följa upp din försäljning? Du bör minst kontrollera att det går att använda google analytics e-handelsspårning i butiken, något som är mer eller mindre standard i dag bland e-handlare att använda för att hålla koll på sin försäljning. Men även annan statistik, som lämnade varukorgar, betalsätt, reklamationer returer m.m. är naturligtvis ett plus att ha.

Hur fungerar den att jobba med bakom skalet?
Måste man skriva ut varje plocksedel för sig, eller kan man skriva alla dagens plocksedlar direkt?
Hur ser plocksedlarna ut, får man med all information man måste ha enligt lag, exempelvis information kring ångerrätt m.m. Kan man skriva ut kvitton till kunden. Hur skriver man ut adresssetiketter? Hur skickas leveransinformationen till kunden? Hur hanteras byten och returer?

Hur hanteras lagret i butiken?
Har den något lagersaldo som räknas ner?
Kan man ställa in om kunderna ska kunna handla saker som är slut i lagret?
Kan man visa om varor finns i lagret eller ej ? Kan man visa leveranstid på varorna?
Kan kunder få mail när varor kommer in i lagret, dvs bevaka varor?
Hur gör man för att ändra lagersaldot på produkterna när de kommer hem påfyllning av varor?
Kan man enkelt se när varor behöver beställas hem igen, och kanske till och med beställa dem i butiken?

Förenklad bokföring?
Har du möjlighet att enkelt bokföra? Finns kopplingar till affärssytem för bokföringens skull, eller finns bra ekonomirapporter som du kan bokföra utifrån? Detta är något man kan klara sig utan i början, men när man växer är det skönt att automatisera så mycket det bara går.

Dessa är frågor man kanske inte lägger så stor vikt vid med bara några order om dagen, men som kan få väldigt stor betydelse när man har 100-500 orders om dagen.
Varje sparad minut är då pengar, och kan man minska telefonsamtal och mail från kunder som undrar om varor finns hemma, när de kommer in igen m.m. så sparar man tid.

Butiken ska dessutom vara enkel att jobba med och de vanligaste sakerna ska gå att göra med få enkla handgrepp, för att det ska vara så snabbt och effektivt som möjligt.
Ju större din butik blir, och ju fler ordrar du får, desto mer måste du försöka automatisera och effektivisera, så välj en lösning som du kan växa i och tänk på detta redan från början.

Som du ser så finns en hel del att tänka på för att få en god start och fortsättning på sin e-handelssatsning. Men det sista och inte minst viktiga rådet jag vill ge dig är att ta hjälp av andra och förbättra ständigt er butik. Gör kundenkäter och fråga hur butiken upplevs, gör A/B tester om du har möjlighet till det, prata med andra e-handlare för att få feedback och utveckla butiken utifrån svaren. Låt butiken hela tiden utvecklas och stanna inte upp, för då blir du omkullsprungen bakifrån av dina konkurrenter som hela tiden utvecklas.

Lycka till med din e-handelssatsning!