Tjafsa aldrig med en missnöjd kund

Våga vara personlig och tjafsa aldrig med en missnöjd kund!
Bloggaren och e-handelskonsulten Peter Höjman, ger i månadens brev sina bästa tips till HittaButiks alla webbutiksägare.

 

Peter-Hojman-Protecty2 Hej Peter! Tycker du att man ska synas på Facebook eller andra sociala medier som webbutik?
– Ja, om man vill och är intresserad så är det så klart en fördel. Sen beror det givetvis lite på vad man säljer och till vem. Facebook är idag inte vad det var för bara några år sedan, en plats för skoj och trams. Vi märker att allt fler kunder ställer frågor till oss via vår facebooksida.
-FB blir således allt mer ett kommunikationssätt precis som telefon eller epost och vilken ebutik kan/vill vara utan telefon eller epost idag? Men som sagt, det beror på din målgrupp och dina egna kunskaper och ditt eget engegamang. Att bara finnas utan att använda det skadar mer än det tillför. Lyssna på dina kunder är mitt råd.

Vilka är dina bästa tips för en lyckad e-handel?
– Tydlighet. Att så snabbt som möjligt visa för kunden hur mycket det kostar i frakt, avgifter och hur snabbt kunden kan få varan. Trovärdighet. Visa att du kan det du säljer genom att bjuda på extra information, produktkunskap, användning, tips och råd om dina produkter. Personlighet. Våga vara personlig. Affärer görs mellan människor. Våga visa vem du är som står bakom affärerna och våga vara (lagom) personlig i ditt tilltal i kommunikationen med kunden.

Vad tror du är vanliga misstag som e-handlare gör?
-Vi fokuserar för mycket på e:et och för lite på handel. Ehandel är som vilken verksamhet som helst, du måste få plus och minus att gå ihop och du måste få dina kunder att älska dig. E:et i ehandel talar bara om hur du distribuerar informationen och ditt erbjudande till marknaden. Snöa inte in på att du är ett “ehandelsföretag”, fokusera på vad din kund vill ha och hur denne önskar handla hos dig.

Ditt bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
– Givetvis att leverera som utlovat och det till rätt pris. Men också att vara personlig och mänsklig. Aldrig, aldrig tjafsa med en missnöjd kund. Lär dig älska missnöjda kunder. De kommer att bli dina bästa ambassadörer.

Framtiden – vad är de senaste trenderna inom e-handel?
– B2B är bara i sin linda, det är konsumenten som driver utvecklingen idag men snart kommer företagen att i allt större utsträckning vilja börja ehandla, inte bara papper och pennor, utan allt som använda i den dagliga verksamheten. Det innebär att dagens ebutiker måste även börja tänka företagskunder men oxå att alla företag som idag säljer till andra företag via traditionella kanaler måste börja tänka ehandel.
– Rent teknikskt så är det så klart mobilhandeln som håller på att explodera. Kunderna kommer då också att börja kräva one-qlick-buy i allt större utsträckning, det vill säga att butikerna måste utöver en mobilhandel även se till att ha en optimerad försäljningsprocess som kräver så få klick som möjligt för att genomföra ett köp.
-Sen tror jag oxå mycket på QR-koder. QR-koden är ett fantastiskt verktyg för ett säljande företag att binda ihop sin produkt med webben och med ehandel. Jag tror att inom några år kommer alla produkter att ha QR-koder (eller något annat liknande) så att konsumenten snabbt kan få information om produkten på ett enkelt sätt.

 

Fakta om Peter:

Gör: Grundare av Protecty Arbetskläder (www.billigaarbetsklader.se), Nordens största nätbutik för arbetskläder. Konsult och föreläsare inom ehandel och entreprenörskap. Bloggar på nolingo och ehandel.se.
Senaste inköp på nätet: En skjorta från tailorstore
Dyraste inköp på nätet: Köpte hushållsmaskiner för 75 000 kr från tretti.se när vi renoverade huset.
Favoritwebbutik: Adlibris, jag läser mycket böcker och älskar deras service.