I den här artikeln tipsar jag om tre enkla och effektiva sätt att förbättra dina AdWords-kampanjer.

1. Skapa flera annonsgrupper

Ett vanligt misstag som många gör när de strukturerar sitt annonskonto i Google AdWords är att använda för få annonsgrupper.

Med flera annonsgrupper så kan du gruppera liknande sökord i en och samma annonsgrupp och därigenom anpassa annonstexterna till de sökord som du vet dina kunder kommer att använda när annonsen visas.

Det gör att dina annonser blir mer relevanta för kunden, klickfrekvensen ökar och du driver mer trafik till din webbplats. Det påverkar även ditt kvalitetsresultat för dina sökord positivt vilket leder till bättre placeringar bland annonspositionerna och en lägre klickkostnad.

2. Använd annonstillägg på annonsgruppsnivå

Ett annat vanligt misstag som många annonsörer gör är att bara använda annonstillägg på kampanjnivå.

Detta brukar fungera bra för exempelvis telefonnummer och adress under förutsättning att man inte finns på flera adresser eller har flera telefonnummer.

På kampanjnivå kan även generella USP:ar (Unique Selling Points) finnas med, t ex fri frakt och gratis retur om detta gäller hela sortimentet.

Genom att komplettera annonstilläggen på kampanjnivå med annonstillägg på annonsgruppsnivå kan vi göra våra annonser ännu mer relevanta för kunderna beroende på vilken sökning som de har gjort och därigenom öka klickfrekvensen. Ett exempel kan vara om du säljer t-shirts: På kampanjnivå har du generella beskrivningar, t ex “Fri frakt” och på annonsgruppsnivå väljer du att ha webbplatslänktillägg för t ex “dam”, “herr”, “barn”. I det här fallet hade vi gjort detta på en exakt matchning av [t-shirts] medan om du erbjuder t-shirts för både herr, dam och barn så hade du helst velat ha dessa i separata annonsgrupper där du då kunnat använda webbplatslänktillägg på annonsgruppsnivå för exempelvis olika åldrar på barn.

3. Experimentera med dina annonstexter

För att kontinuerligt förbättra din klickfrekvens för dina annonser så kan du låta olika annonstexter tävla mot varandra. När annonserna har fått tillräckligt många visningar och klick för att du ska kunna bedöma en vinnare utifrån klickfrekvens (CTR) så kan du redigera den förlorande annonsen att likna den vinnande annonsen med någon liten skillnad.

För att hålla reda på vilken annons som vann förra gången kan du exempelvis tilldela denna en etikett.

Gör detta en gång per vecka eller en gång i månaden beroende på hur aktivt du vill arbeta med dina annonstexter och beroende på hur mycket trafik dina olika annonsgrupper har.

Genom att tillämpa de här tre punkterna i ditt annonskonto så kommer du att öka din klickfrekvens, få fler klick, höja kvalitetsresultatet och helt enkelt få ett konto som mår bättre.

Lycka till!

Vill du ha mer hjälp?

Kontakta mig om du behöver ytterligare hjälp med ditt Google AdWords-konto.

Jag kan hjälpa dig att analysera ditt annonskonto och tillhandahålla förbättringsåtgärder eller löpande hantera din annonsering i Google så att du kan fokusera på din kärnverksamhet.

Fler tips om Google AdWords hittar du på bloggen på www.nivide.se