Som e-handlare bör du ha en långsiktig strategi för hur du arbetar med sökmarknadsföring. I den här artikeln tipsar jag om tre verktyg som förenklar ditt arbete med sökmarknadsföring.

Läs även: Tre saker att tänka på när du annonserar med Google AdWords

OpenLinkProfiler

För att öka din domänauktoritet och därigenom skapa förutsättningar för att dina organiska sökresultat ska få högre placeringar så måste du kontinuerligt öka antalet inkommande, relevanta länkar till din e-handel.

Med OpenLinkProfiler kan du exempelvis göra research kring dina konkurrenter. Vilka webbplatser länkar till dem? Finns det auktoritära och relevanta webbplatser som länkar till mina konkurrenter som även hade kunnat länka till vår webbplats?

Verktyget gör det enkelt för dig att identifiera nya webbplatser där ni kan få en länk.

MozBar

Jag uppskattar i synnerhet MozBar för att enkelt kunna se vilken domänauktoritet som min egen webbplats har och naturligtvis även vilken auktoritet som andra webbplatser har.

Använd verktyget för att snabbt skapa dig en uppfattning om en annan webbplats domänauktoritet, exempelvis om du vill inleda samarbeten med bloggare eller andra webbplatser där du kan förvänta dig att få en s.k. dofollow-länk.

Sträva efter att få länkar från relaterat innehåll från sidor och domäner med hög auktoritet.

Wincher

För att kunna arbeta långsiktigt med att förbättra placeringen av dina organiska sökresultat så behöver du ett enkelt sätt för att följa upp resultatet.

Wincher gör att du snabbt kan få en överblick av de aktuella placeringarna av dina sökresultat och även se utvecklingen över tid.

Det finns även mer avancerade verktyg som även innehåller funktionalitet för att arbeta med andra delar i din sökmarknadsföring. Ett sådant verktyg är exempelvis SEMRush.

Lycka till med din sökmarknadsföring!