Låt era användare skapa och dela innehåll.

Säljdrivande innehåll till er sida genererad av användare, det är UGC (User Generated Content). Detta är ett koncept som är på snabbt uppsving och bildar en förtroende-brygga mellan företaget och konsumenten.

I många fall är det i dagsläget inte konsumenten som söker upp produkten utan produkten som söker upp potentiella köpare genom associativa intressen. Kärnan i detta är helt enkelt att en första kund gör ett köp och är nöjd. Kunden tar ett eget kort hemma, delar köpet via sociala media och ger produkten ett bra betyg. Detta blir synligt för kundens kontakter/ prenumeranter samtidigt som det exempelvis publiceras på er produktsida. Ni fångar flöden och bygger engagemang som ökar förtroendet hos nya besökare. Att synliggöra andra kunder som redan tagit köpbeslutet gör det lättare för efterkommande att slutföra affären.

UGC är mångsidigt.

Det finns flera sätt att använda och visa UGC och det kan automatiseras helt efter att ha aktiverats. En av de vanligaste sätten är att skapa ett automatiskt email utskick med svarsformulär kopplat till senaste köp. Detta ger efter svar betyg både för produkten och tjänsten från er. Detta publiceras sedan både som en betygs helhet för företaget ni kan visa upp på förstasidan samt separat post för produktens betyg/ recensioner. Man kan även skapa automatiska bildgallerier/ kommentars flöden från exempelvis instagram/ facebook som hämtar de senaste posterna taggade med företaget/ produkten och visar upp dessa. Detta ger mest genomslag med sin genomskinlighet och dynamik över mer administrerade poster som måste godkännas innan publicering.

Det finns många olika aktörer att kontakta inom området beroende på vad man är ute efter. Vi på SiteSmart har valt att bygga in mycket utav funktionaliteten direkt i vår e-handelsplattform. Vi har även utvecklat en mer omfattande modul:

www.show2friends.se

Mycket effektfull och snabbinstallerad koppling mot sociala media/ bloggar för att öka försäljning.

Vad är UGC för dig?

Den enklaste formen av User Generated Content är att uppmuntra möjligheten att dela genom att skapa kopplingar med facebook och sociala media knappar i samband med produkter. För stora företaget finns andra mer avancerade betaltjänster som läser av och samlar samtliga sociala medier. Dessa presenteras i ett flöde av användargenererat material relaterat till företaget. Här går man med en checklista igenom och väljer vad man vill publicera och vart. Oavsett vilken nivå det handlar om är UGC på stark frammarsch och trenderna visar på ökat engagemang och kundkonvertering. Vad skulle User Generated Content betyda för dig?