Allt som publiceras på Internet kommer bedömas av en sökmotor för att kunna bli funnen. Det är i de flesta fall väldigt bra att vara medveten om vad som värderas och vad sökmotorn uppskattar för att värdera innehållet på bästa möjliga sätt. För oss som utvecklar och utvecklar webbplatser ser ofta vad som bör göras bättre och det har nästan blivit en ovana att analysera andras webbplatser för att förstå vad som görs fel i jakten på att sälja mer.

Informationsarkitektur är alltför sällan prioriterat och jag som utvecklare och konsult inom sökmotoroptimering ser ofta missförhållanden i webbplatser som istället för att vara fel skulle kunna vinna mycket på att göra rätt och lära sig vad som kan bli bättre på ett enkelt sätt. Detta är ganska enkla knep för att vinna mycket på lite investering av din tid.

Strukturerat innehåll ger högre sökmotorposition

En intresserad e-handlare bör veta hur man strukturerar innehållet efter semantisk kod för att underlätta för google att värdera innehållet rätt och optimalt för att bli högre rankat. Det är detta det handlar om, att synas där den sökande kunden letar efter ditt innehåll. Vi ser det som varor eller information man är ute efter och som syns bäst när man följer reglerna som är utsatt för att värdera ditt innehåll på bästa sätt.

Mina analyser av de större svenska e-handlarna som finns idag är inte en sanning jag verkligen skulle förutsäga. Som det ser ut nu så har den lille företagaren bra mycket bättre förutsättningar att hamna rätt hos sina sökande besökare och kan med ganska enkla strategier komma föra jättarna.

Analys indikerar rätt optimering

Alla företag som arbetar med försäljning genom e-handel bör veta hur man bäst ser till att sälja mest. Det är inga hemligheter jag skriver om utan helt enkelt vanligt bondförnuft som dessutom blir solklart när du börjar värdera och testa. Analyser och statistik från exempelvis google analytics och google search console ger klara besked om åtgärder man bör göra och resultat om vem som hamnar på din webbplats, vem som går igenom hela köpprocessen och vilka som genererar studsar i statistiken.

Undvik hög avvisningsfrekvens

Din statistik är själva hälsokontrollen på din webbplats. Du kan dessutom göra den dagligen för att ha koll på vad som går att förbättra. Optimering av de komponenter som ingår i en webbplats är inte svårt att göra men du måste veta vad jag talar om. Om du har hög avvisningsfrekvens innebär det att de besökare som vänder i dörren hamnat på fel sida eller webbplats. De kan ha hittat din sida på fel sökord. Det innebär oftast att det går att åtgärda med ganska enkla medel som ger resultat kanske inom några dagar.

Gå igenom alla sidor utifrån din statistik och målsättning hur du ska bli bättre

  • Analysera sökord för varje produkt
  • Sätt rubriker och titlar på varje webbsida
  • Skapa strukturerad organisation av din information
  • Namne dina bilder för varje produkt

Avvisningsfrekvens är ett sätt att se vad som är fel

Varje besökare som hamnat fel på dina webbplats för att du inte optimerad varje sida kommer bli en lort i din statistik som ett rött påpekande med rättningspennan, som ett misslyckande där du i varje moment kan bli bättre och komma lite högre i din sökmotorplacering. Det är ditt rykte som står på spel och gör du rätt syns det i din statistik varje gång och du lär dig eftersom. De som inte hamnat fel kanske inte gillar din sida eller helt enkelt kan läsa information då sidan inte har en modern följsam design, vilket ställer till det för att handla. Idag är det vanligt att fler e-kunder använder mobiltelefoner och surfplattor för att handla på internet.

Avvisningsfrekvens är även ett mått på hur bra besökarna tycker att din sida är. Självklart blir det ett mått på hur bra du är i längden och vilka erbjudanden du har. Ett mått på tillgänglighet och användbarhet för olika typer av användare som du kan se statistik på i analysverktygen.

Jag har tidigare skrivit om bilder i webbutiken och delar gärna med mig av kunskap jag erhållit under mina snart 2 decennier i den digitala världen.